Thursday 2 April 2020

Filled Under:

Inilah Perkampungan Paling Best Didunia.


Shirakawa-go adalah sebuah perkampungan pergunungan yang terletak di tengah lembah pergunungan Ryohaku, dimana bersempadan dengan Wilayah Ishikawa. Pada zaman dahulu Shirakawa-go merupakan kawasan yang terpencil, kerana lokasinya dikelilingi pergunungan dan sukar untuk sampai. Pada musim sejuk, akses jalan menuju daerah ini tertutup salji dengan ketebalan hingga 5 meter.

Namun kini,  jalan menjadi lebih mudah dengan adanya highway yang menghubungkan Shirakawa-go dengan bandar-bandar di sekitarnya. Jalan menuju daerah ini melewati pergunungan, namun jalan tidak dibuat mengitari gunung melainkan dibuat menembusi gunung. Gunung-gunung dipecahkan dan dibuat terowong untuk jalan raya. Di antara pergunungan mengalir sungai Sho yang menuju ke utara bandar Nanto, Wilayah Toyama. Di sepanjang sungai terdapat beberapa kawasan rata, dan penempatan tersebar di sisinya.



Perkampungan Ogimachi adalah kampung terbesar di daerah Shirakawa-go dan dengan rumah tradisional paling banyak.Perkampungan bersejarah Shirakawa-go merupakan contoh luar biasa kawasan penempatan manusia yang menyatu dengan alam sekitar. Dahulunya Shirakawa-go adalah sebahagian dari wilayah puak Takayama pada awal tarikh Edo, tetapi pada abad ke-17 hingga pemulihan Meiji tahun 1868 kawasan ini berada di bawah kawalan dari Bakufu Edo (pemerintahan tentera).

Shirakawa-go adalah wilayah dengan hujan salji bercurah tinggi pada musim sejuk, dan kerana iklim ini Gassho-zukuri (rumah tradisional) diciptakan. Kampung-kampung dengan rumah bergaya Gassho-zukuri di Jepun saat ini merupakan tapak warisan dunia yang ditetapkan oleh UNESCO. Setelah menjadi tapak warisan dunia UNESCO, daerah ini berkembang sebagai tempat pelancongan popular di Jepun. Dengan meningkatnya para pelancong yang datang ke kampung ini, keadaan perekonomi desa juga meningkat.

Namun keadaan ini membawa kesan sosial seperti penduduk di kampung yang dahulu bekerja di pertanian kini banyak yang beralih untuk membuka kedai-kedai souvenir dan mengendalikan tempat letak. Keadaan ini telah menjadi kebimbangan bahawa perubahan pola masyarakat akan melunturkan pesona kesederhanaan dan tradisi khas Jepun.











1 comments:

  1. Cantiknya pemandangan di sana... Tenang betul rasa

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers