Monday 26 November 2012

Filled Under:

fuyo!!stesen keretapi bawah tanah di Stockholm telah dihiasi dengan ukiran, mosaik, lukisan,yang unik


Sistem subway Stockholm dikatakan pameran seni terpanjang di dunia - 110 kilometer panjang. Perjalanan dengan kereta api bawah tanah adalah seperti perjalanan melalui cerita yang menarik yang bermula dari perintis seni tahun 1950-an kepada eksperimen seni hari ini. Lebih 90 daripada 100 stesen-stesen keretapi bawah tanah di Stockholm telah dihiasi dengan ukiran, mosaik, lukisan, pemasangan, ukiran dan relif oleh lebih 150 artis. Ia adalah sebahagian daripada tradisi lama seni awam untuk pengangkutan awam.

Stesen subway Kungsträdgården kelihatan seperti penggalian arkeologi, dengan tinggalan Stockholm lama Makalös istana. Pada Östermalmstorg artis Siri Derkert menonjolkan hak wanita dan isu keamanan dan alam sekitar. Bumbung satu Stockholm stesen adalah merah terang, membuat ia kelihatan diliputi di kepuh api, dan satu lagi mempunyai purba-cari patung yang diukir daripada dinding terowong.
Lain juga telah mengambil tema klasik, dengan dedaunan yang terjalin di sekeliling tiang, manakala yang lain adalah lebih moden, dengan pelangi dicat atas permukaan batu kasar yang dibentuk dan anak panah berwarna-warni menunjuk penumpang di arah yang betul.
Laman web mereka menyatakan: 'seni membuat stesen dilihat sebagai lebih cantik, selamat dan ia membantu untuk membuat perjalanan menjadi sesuatu yang lebih daripada hanya pengangkutan antara dua tempat.



stockholm-subway2
stockholm-subway3
stockholm-subway5
stockholm-subway6
stockholm-subway8
stockholm-subway9
stockholm-subway10
stockholm-subway11
stockholm-subway12
stockholm-subway13
stockholm-subway14
stockholm-subway15
stockholm-subway16
stockholm-subway17
stockholm-subway18
stockholm-subway19
stockholm-subway20
stockholm-subway21
stockholm-subway22
stockholm-subway23
stockholm-subway24
stockholm-subway25
stockholm-subway26
stockholm-subway27





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers