Wednesday 19 December 2012

Filled Under:

fuyo!! lanskap aneh dipantai Yehliu TAIWAN


Yehliu adalah sebuah tanjung di pantai utara Taiwan di bandar Wanli, terkenal dengan pemandangan geologinya yang indah. Batuan unik tertumpu di kawasan yang disebut Geopark Yeliu - sebuah semenanjung dengan panjang 1.700 meter menjorok ke laut dan dihiasi dengan formasi batuan aneh seperti batu cendawan, batu sarang lebah, batu halia, hakisan lubang dan keanehan-keanehan dengan nama nama tepat lain.







Sejumlah formasi batuan mempunyai beberapa nama imaginatif berdasarkan bentuknya. Yang paling terkenal adalah "Kepala Ratu", gambar ikon di Taiwan dan lambang tidak rasmi untuk kota Wanli. Formasi lain termasuk "Kasut peri", "Bee Hive", "Batu Halia" dan "Lilin Laut". Banyak daripada batuan yang mengandungi fosil, yang menampilkan makhluk asli dari masalalu Taiwan yang tidak terlalu jauh .. Daerah ini dipenuhi dengan lubang lubang akibat hakisan air laut yang penuh dengan kehidupan laut, serta formasi batuan yang tidak biasa, yang membuat persekitaran persekitaran kaya akan sumber kuasa ekologi. Matahari, angin, hujan, gelombang dan taufan timur laut yang kuat semua membuat kesan yang besar pada jalur sempit tanah besar.









Batu Jahe




Ada sekitar 180 formasi batuan cendawan dalam pelbagai tahap hakisan. Di antara mereka, anda akan menemui tanda tempat Yehliu yang paling dikenali, "Batu Kepala Ratu"

Batu lilin mempunyai teras berbentuk bola berdiri keluar dari sisa batu




Batu Kasut Peri 



Batu Gajah Sujud




Batuan sarang lebah yang berbentuk cendawan, tetapi permukaan batuan ini ditutupi dengan lubang dari pelbagai bentuk dan saiz









sumber 

edited by zamrispoon.blogspot.com




2 comments:

  1. permandangan yang indah.

    http://www.akudankeyboardku.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. haha u all done follow u ty

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers