Monday 17 December 2012

Filled Under:

One Direction, Adele, Rihanna kuasai carta Billboard 2012




AHLI kumpulan One Direction membuat persembahan sewaktu anugerah media Bambi 2012 di Duesseldorf, Jerman pada 22 November lalu.


LOS ANGELES - Kumpulan pop terkenal dari Britain, One Direction menyertai penyanyi popular Rihanna dan Adele untuk menguasai carta Billboard bagi tahun 2012.
One Direction menduduki tempat teratas carta album Billboard 200 sebanyak dua kali menerusi album debut Up All Night pada Mac dan album Take Me Home (November). Kumpulan itu dinamakan oleh Billboard sebagai artis paling popular berikutan kejayaan memberangsangkan di Amerika Syarikat (AS).
Sementara itu, Adele, 21, yang menjadi penyanyi pertama menduduki tempat No. 1 untuk single, album dan artis wanita dalam carta Billboard 2011 meneruskan penguasannya tahun ini melalui album 21 yang juga album terlaris di AS. Tahun ini, Adele sekali lagi dinamakan sebagai Artis Tahun Ini.
"Lebih 10 juta album 21 terjual di AS sejak dilancarkan pada Februari 2011. Kedudukan Adele semakin kukuh dalam carta Billboard 200 selepas dia memenangi enam Anugerah Grammy," jelas jurucakap Billboard.
Rihanna, 24, pula dinobatkan sebagai artis Hot 100 selepas setahun menguasai carta melalui single seperti We Found Love dan Diamonds, selain mencatat jualan single terlaris setiap minggu. - Reuters




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers