Friday 22 March 2013

Filled Under:

ANEH !! SPESIS KATAK MENGA.WAN DENGAN BANGKAI




Bagi manusia, bersetubuh dengan mayat adalah sesuatu yang terlarang. Namun, bagi katak spesies Rhinella Proboscidea yang hidup di wilayah Amazon, nekrofilia adalah sesuatu yang tidak boleh dielakkan. Bahkan, boleh dikatakan dianjurkan bila ingin tetap bertahan.
R Proboscidea adalah katak kecil yang menyerupai daun mati. Katak ini mempunyai tubuh berwarna coklat dengan corak garis warna putih.
Pertandingan seks bagi spesies ini penuh kekerasan. Sekali betina muncul,si jantan saling berebut. Suara "menggelegar" menjadi tanda persaingan ketat mendapatkan betina. Fenomena pertandingan ini sering disebut explosive breeding.
Bunyi kerasnya, si jantan berusaha menyingkirkan  si jantan lain yang siap  di setubuhi dengan betina. Tidak jarang, betina yang berada di bawah si jantan yang disingkirkan mati kelelahan atau tenggelam.





 

 Logiknya, ketika betina mati, kedua  si jantan akan berhenti berebut dan meninggalkan betina itu. Namun, bagi spesies ini, kematian pasangan tak menghalang keinginan pembiakan.  Si jantan akan mengekstrak telur dari betina yang mati dan membuahinya.
Diberitakan  Sains health pada Februari lalu, fenomena yang disebut "nekrofilia berfungsi" ini ditemui oleh Thiago Izzo dari National Institute of Amazonian Research di Brazill lewat penelitiannya.
Izzo melakukan pemerhatian pada explosive breeding di Adolfo Ducke Forest Reserve di Brasilia tahun 2001 hingga 2005. Pertama, ia termasuk 100 jantan dan 20 betina mati. Kedua, 50 jantan dan 5 betina mati. Ketika membedah si betina, Izzo tak boleh mencari sel telurnya.
Izzo kemudian menyedari adanya seks dengan bangkai ketika menjumpai  si jantan menggenggam betina dan berupaya mengeluarkan telurnya.
Menurut Izzo, fenomena ini dijumpai berkali-kali.  Si jantan mendorong betina yang telah mati agar "mangsanya" tak direbut  si jantan lain. Telur yang keluar difertilisasi segera. Izzo menjumpai bahawa embrio benar-benar boleh berkembang.
Fenomena haiwan melakukan seks bangkai ini bukan yang pertama kali dijumpai. Tetapi, baru kali ini seks  dengan bangkai boleh dikatakan mempunyai fungsi.
Sebelumnya, perilaku seks dengan bangkai pernah dijumpai pada itik liar. Itik liar menyetubuhi sesama jenis yang sudah mati. Kemudian, ada pula penemuan penguin jantan yang suka menyetubuhi penguin betina yang telah mati. Namun, faktanya, boleh dikatakan perilaku itu adalah "kesalahan".
Pada jenis R Proboscidea, nekrofilia memang "diperlukan". Jumlah katak jantan jauh lebih banyak berbanding betina. Penyelidikan ini diterbitkan di Journal of Natural History.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers