Friday 12 April 2013

Filled Under:

Menarik Lukisan di Atas Tapak Tangan..





vetlana Kolosova, seorang pelukis unik berasal dari Moscow, Rusia menggunakan telapak tangannya sendiri sebagai bidang lukisan yang ia buat. Perempuan berusia 30 tahun ini mampu mencipta serpihan menarik penuh warna yang memaparkan watak-watak-watak ganjil dari imaginasi pada telapak tangan kirinya

                              

  Ia menjelaskan, "Aku tak pernah bertujuan untuk mencari kertas yang tak biasa untuk menggambar." "Aku punya banyak lukisan pada kanvas dan kertas, tapi aku mencari sendiri cara menggambar pada tangan sekitr lima tahun yang lalu ".  



  Svetlana mengaku saat ini ia lebih tertarik untuk melukis di atas telapak tangan daripada di atas kanvas konvensional. Lukisan-lukisan yang ia buat mampu menghadirkan terperinci yang menawan.

 


  Selain sebagai pelukis, Svetlana juga dikenali sebagai penulis lagu dan penyair. Ia memulakan dengan menggambar pemandangan musim luruh pada daun maple, namun kemudian diilhamkan oleh puisinya sendiri untuk menggambar pada telapak tangannya. "Aku ingin menggambar pemandangan musim luruh pada daun dan dalam puisi-puisiku, daun sering dibandingkan dengan telapak tangan jadi aku berfikir kenapa tidak menggunakan tanganku sebagai kanvas?" Jelasnya.  






 Pemandangan dalam lukisan-lukisan yang ia buat terinspirasi oleh para penulis seperti Hans Christian Andersen dan Antoine de Saint Exupery. Menurut Svetlana, menggambar pada bahagian badan punya keuntungan yakni gambar yang tercipta tidak statik. 

                                     


 "Gambar-gambar ini boleh bergerak. Jika kamu menggerakkan telapak tangan dan jari, malaikat yang kamu gambar akan menggerakkan kepala atau melebarkan sayapnya, "ungkapnya. "Tapi aku tak menyebut ini seni pada tubuh. Aku hanya menggambar pada telapak tangan. Dan aku hanya ingin mencipta gambar yang bergerak, yang jantungnya bergerak.

                                 

 Namun Svetlana mengaku sedih kerana lukisan ini hanya boleh bertahan satu hari. "Lukisan semacam ini hanya boleh hidup sehari, tangan-tangan ini harus dicuci," katanya.

sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers