Saturday 25 April 2020

Filled Under:

13 Khasiat Saderi Untuk Kesihatan, Baik Untuk Melindungi Jantung


1. Sesuai untuk Penghidap Diabetes
Manfaat kesihatan saderi pertama adalah sesuai untuk pesakit diabetes untuk membantu mengatasi kadar gula darah mereka. Ekstrak saderi daun saderi dapat mengurangkan kadar glukosa darah.

Berbagai kajian menunjukkan hasil bahawa pengambilan daun saderi dapat menurunkan kadar glukosa darah cukup tinggi, dapat mencapai 20 persen.



2. Mengatasi Kolesterol

Manfaat saderi untuk kesihatan lebih lanjut, yang mampu mengatasi kolesterol dalam tubuh seseorang. Kandungan sebatian 3-n-butylphthalide dalam saderi sangat tinggi.

Kandungan 3-n-butylphthalide dapat mengatasi kadar lemak dalam darah. Sekiranya anda sering mengadu kolesterol yang tidak turun, cuba mulakan pengambilan jus saderi, wortel boleh dicampurkan untuk mengurangkan aroma yang unik.


3. Menurunkan Tekanan Darah
Manfaat seledri seterusnya memberi kesan positif dari n-butylphthalide untuk menurunkan tekanan darah. Melalui pelbagai ujian, pengambilan saderi dapat mengurangkan tekanan darah pada tikus dengan hipertensi.

4. Mengatasi Sakit Sendi


Saderi mempunyai aroma khas yang menguap, berasal dari kandungan minyak patinya yang tinggi, yang dipetik dari Hiller K dan Melzig MF, Die grobe Enzyklopaedie der Arzneipflanzen und Drogen. Elsevier Spectrum Verlag, Heidelberg.

Kandungan 3-n-butylphthalide juga berperanan dengan minyak pati untuk merawat sakit sendi, gejala reumatik, artritis, hingga gout. Kerana saderi mempunyai sifat anti-radang yang sangat tinggi.




5. Sumber Antioksidan
Manfaat saderi untuk kesihatan seterusnya sebagai sumber antioksidan yang baik. Tubuh manusia memerlukan antioksidan sebagai penawar radikal bebas, yang mencetuskan pelbagai penyakit. Antioksidan yang berasal dari kandungan vitamin C, flavonois, dan beta karoten.

6. Mencegah Kanser

Kandungan antioksidan dalam saderi cukup tinggi, ternyata menjadi antikanker semula jadi yang baik untuk tubuh. Antioksidan akan menyerang dan mencegah masuknya radikal bebas. Radikal bebas ini adalah faktor utama yang menyebabkan barah.


7. Melindungi Kesihatan Jantung
kesihatan hati
Manfaat saderi untuk kesihatan lebih jauh dapat melindungi kesihatan hati. Saderi mengandungi ekstrak metanol yang dapat melindungi hati dari kesan paracetamol dan karbon tetra klorida, yang mempunyai kesan sampingan yang merosakkan hati.

Dari hasil penyelidikan pengambilan seledri dapat mengurangi kelainan pada keadaan hati, dan memperbaiki struktur jaringan hati.


8. Sesuai untuk Program Diet
Saderi mempunyai kandungan serat yang cukup tinggi untuk membantu seseorang merasa kenyang lebih lama. Anda boleh menambah jus saderi dalam program menu diet sihat dan sebagai pelengkap makanan harian.

Saderi juga merangkumi makanan rendah kalori yang menjadikan anda dapat makan dengan lebih santai. Kaya dengan nutrien sangat penting bagi tubuh untuk mengatur metabolisme lemak.



9. Meningkatkan Kesihatan Jantung

Manfaat saderi untuk kesihatan seterusnya termasuk yang luar biasa juga, yang dapat meningkatkan kesihatan jantung anda. Kerana saderi mengandungi kalsium, kalium, magnesium, dan vitamin K yang tinggi untuk memberi kesan positif kepada kesihatan, terutama jantung.


Kalsiumnya bertanggungjawab untuk pengecutan kuasa jantung setiap degupan. Kemudian magnesium dan kalium akan menjadikan otot jantung lebih relaks. Kalium berperanan menjaga sistem kardiovaskular dan mengurangkan cecair tambahan dalam badan.

Vitamin K dalam saderi mampu menjaga arteri dan urat yang membawa darah untuk mengepam, sehingga dapat berfungsi dengan optimum. Pelbagai mineral yang baik akan membantu anda terhindar dari risiko serangan jantung atau strok.


10. Mengurangkan Tekanan

Manfaat saderi untuk kesihatan selain organ fizikal dan dalaman, ia juga sesuai untuk mengurangkan tekanan. Saderi baik untuk mental seseorang kerana mengandungi magnesium dan minyak pati, yang membantu menenangkan. Makan sedikit saderi sebelum tidur untuk tidur yang lebih lena dan lebih nyenyak.

11. Meningkatkan Penglihatan Mata

Penggunaan saderi juga sangat baik untuk menjaga penglihatan seseorang, kerana saderi tinggi vitamin A. Jika anda makan saderi secara berkala, ia dapat membantu mencegah kerosakan penglihatan semasa penuaan.



12. Garam semula jadi yang sihat

Tidak banyak yang diketahui bahawa saderi mengandungi natrium atau garam yang sihat untuk tubuh. Oleh itu, makan saderi sangat baik untuk orang yang mempunyai tekanan darah tinggi, yang telah mengurangkan pengambilan garam.

13. Baik untuk Perut

Manfaat kesihatan saderi kemudiannya terbukti dalam beberapa kajian untuk melindungi lapisan dalam perut. Ekstrak etanol dari saderi membantu menyekat pengeluaran asid perut, kemudian melindungi lapisan perut.

Itulah beberapa faedah kesihatan daun saderi yang harus dicuba untuk penggunaan biasa. Tetapi saderi berpotensi menyebabkan alergi pada sejumlah orang yang sensitif, salah satunya menderita radang tidak digalakkan. Pastikan badan anda selesa dengan saderi dan konsumsinya secara berkala tanpa berlebihan. Semoga bermanfaat.




1 comments:

  1. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers