Sunday 31 March 2013

Filled Under:

SERAM !! LAMPU INI PERLU DARAH MANUSIA UNTUK MENYALA



Design produk asal Amerika Syarikat, Mike Thompson, mencipta Lampu Vampire. Layaknya vampire atau drakula, lampu ini memerlukan darah manusia untuk hidup atau menyala.


Dengan mencipta lampu yang hanya boleh dipakai sekali, pengguna harus berfikir semula bila-bila lampu yang diperlukan.
- Mike Thompson

Saat menyala, lampu tersebut akan menghasilkan warna biru. Lampu menyala apabila bahan kimia di dalam sebuah tablet dalam lampu itu melepaskan tenaga. Pelepasan tenaga boleh terjadi jika lampu mendapat bekalan darah.

Thompson, seperti diberitakan , tujuan pembuatan lampu bukan untuk mencari sensasi, melainkan menyedarkan pentingnya menjimatkan tenaga. Tujuan pembuatan lampu ini, ungkap Thompson, untuk membuat orang bertanya bagaimana jika individu perlu membayar dengan dirinya demi mendapatkan kuasa.

          

Ia mengaku ingin berkomunikasi bahawa penggunaan tenaga terlalu besar akan membahayakan individu, sama halnya ketika manusia kehilangan banyak darah.

"Dengan mencipta lampu yang hanya boleh dipakai sekali, pengguna harus berfikir semula bila-bila lampu yang diperlukan, memaksa mereka berfikir seberapa boros mereka dalam menggunakan tenaga dan betapa berharga tenaga itu," ujar Thompson dalam laman webnya.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers