Friday 29 March 2013

Filled Under:

TU DIA !! UBAT PANJANGKAN UMUR MANUSIA SEHINGGA 150 TAHUN


Tahukah kamu jika saat ini sudah ada ubat yang boleh membuat manusia hidup hingga 150 tahun.

Penyelidik baru baru ini mencari ubat yang boleh membuat manusia menjadi panjang umur dan melawan penuaan sehinga manusia selalu sihat.

Ubat ini adalah versi sintesis resveratrol yang boleh didapati dalam red wine. Resveratrol dipercayai para ilmuan boleh memberikan kesan anti penuaan pada manusia dan boleh mengubati beberapa penyakit berbahaya seperti kanser, serangan jantung dan diabetes.

"Akhirnya, ubat ini boleh mengubati satu penyakit. Namun tak seperti ubat yang ada saat ini, ubat ini boleh mencegah 20 penyakit yang lain. Kesannya, ubat ini boleh melambatkan penuaan, "ungkap Profesor David Sinclair

 
Resveratrol dalam bekerja meningkatkan aktiviti protein bernama SIRT1 yang membuat manusia menjadi awet muda dan dapat menyebuhkan beberapa penyakit. Nah protein SIRT1 biasanya terbentuk apabila manusia melakukan sukan dan sekatan kalori tetapi protein ini juga boleh dimulakan dengan pencetus semula jadi, iaitu resveratrol yang terdapat dalam wine merah.

Sinclair berharap suatu saat ubat ini boleh digunakan sebagai ubat pencegahan untuk beberapa jenis penyakit berbahaya.

 

Kajian masih diteruskan untuk melihat manfaat ubat ini pada orang yang sihat. Penemuan menunjukkan bahawa ubat ini boleh melambatkan penuaan. Beberapa peserta boleh hidup sehingga 150 tahun, namun sasaran tersebut belum dapat dipastikan sehingga adanya penelitian lebih lanjut.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers