Friday 26 April 2013

Filled Under:

5 Tradisi Pelik Mencari Jodoh Yg Ada Didunia


Banyak tradisi dalam dunia cinta dan Jodoh salah satunya yang terkenal adalah tradisi Valentine yang diperingati setiap tarikh 14 Februari. Namun selain valentine ternyata masih ada beberapa tradisi unik dalam mencari jodoh yang ada di dunia ini nah korang mahu tahu tradisi unik seperti apa dalam mencari jodoh yang ada di negara-negara di dunia. 

 jom semak 5 Tradisi Unik Untuk Mencari Jodoh di Dunia berikut ini.


1. Memakan epal dari ketiak

 

Memakan epal dari ketiak merupakan tradisi di negara Austria dalam mencari jodoh caranya adalah dengan memberikan epal yang telah dibelah lalu epal yang akan diberikan kepada lelaki tadi harus dikepit di ketiak wanita yang melakukan beberapa tarian ritual sampai berkeringan nah epal yang sudah basah dengan keringat tadi baru lah diberikan kepada lelaki yang mahu dijodohkan dengan lelaki jika lelaki itu mahu memakan epal tadi bererti lelaki tadi menerima perjodohan unikya.Peah!!!  dah la letak kt ketiak , menari lak tu , lepas tu letak epal ,, huhuhuhu beair la epal tu ngan peluh , pastu bg kat lelaki suruh ngap .. uwek!!!!
2. Pondok cinta

 

Pondok cinta merupakan tradisi mencari Jodoh di negara Kemboja orang tua yang memiliki gadis yang sudah remaja akan membuatkan sebuah rumah kecil yang disebut sebagai pondok cinta di dalam pondok ini lelaki yang belum menikah dengan sesiapa  saja boleh bercinta dengan gadis yang ada didalam pondok cinta  kadang-kadang dalam satu malam  ada lebih dari 3 orang yang berhubungan seks dengan wanita yang ada di dalam pondok itu nah jika si wanita menyukai salah seorang dari lelaki yang datang ke pondok itu maka mereka berdua akan berkahwin.hahahaha.. best la macam ni ... leh test dulu..


3. Kikir gigi


 

Tradisi kikir gigi ini ada di Bali setiap remaja yang akan dewasa diwajibkan melakukan ritual ini gigi mereka harus dikikir oleh pendeta Hindu. Tanpa menggunakan ubat ubatan apapun pendeta akan mengukir gigi para pemuda yang akan dewasa destinasi ritual ini adalah untuk mengusir roh jahat membawa ketamakan, syahwat, amarah, cemburu, dan keadaan tidak sedar. Selepas, mereka menjadi orang dewasa siap untuk menikah.

4. Tidur bersama dipisahkan dengan  papan


 

Amalan berpasangan umum di negara Eropah dan Amerika kolonial yakni pasangan remaja tidur bersama . Namun ini dilakukan dalam pengawasan orang tua si perempuan. Meski tidur berduan keduanya terbungkus selimut berbeza, terkadang sebuah papan berukuran sedang. Keintiman boleh terjadi namun bukan hubungan seksual. Semacam menyentuh atau bercengkrama.


5. Melawat gadis



 

Ada tradisi cukup unik di China dalam mencari jodoh para wanita di China akan berkerumun dengan membuat lingkaran sambil memutari api ungun. Lalu sekumpulan lelaki berjaket merah akan mendatangi para wanita.Nah proses saling menyukai mulai terjadi disini jika si wanita menyukai salah satu lelaki yang datang tadi maka wanita akan memberia sebuah barang kepada si lelaki kalau lelaki akan mengajak duduk wanita tadi dengan memberikan jaket merah miliknya disinilah kata cinta terucap dari lelaki untuk melamar wanita.Nah itulah beberapa tradisi unik dalam mencari jodoh yang ada diberbagai dunia.sumber




1 comments:

  1. hahaha tak boleh blah yg tidur dngan papan tu...nice sharing :D

    Tempahan Ruang Iklan Banner Termurah!

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers