Sunday 26 May 2013

Filled Under:

Nyaris ditelan ular sawa hidup-hidup






KELVIN Katoka sedang dirawat di Hospital Besar Kitwe, Zambia selepas terselamat daripada ditelan ular sawa baru-baru ini


LUSAKA, Zambia - Seorang pemandu trak yang terpaksa bertarung nyawa daripada ditelan seekor ular sawa menyatakan bahawa dia sangat bertuah kerana masih hidup. 

Kelvin Katoka, 25, diserang oleh reptilia itu ketika dia sedang mengendalikan sebuah mesin pengorek dalam semak di sebuah lombong tembaga di sini. 

"Dengan pantas, ular sawa itu sudah melilit badan dan merebahkan saya ke tanah. Kemudian saya baru teringat mempunyai sebilah pisau kecil di dalam poket. Saya menikam badannya dan ia mengendurkan sedikit lilitan.

 Tetapi saya sudah pun sangat lemah," cerita Katoka yang telah dimasukkan ke Hopital Besar Kitwe sejak sebulan lalu. 

Reptilia itu kemudian kembali melilit dan mula menyemburkan air liurnya ke seluruh muka Katoka kerana sudah bersedia untuk menelannya bulat-bulat. 

Katoka muntah darah dan mulai pengsan. Mujurlah dua orang rakan sekerja datang memberikan bantuan. Mereka membunuh ular sawa berkenaan dan membawanya ke hospital. 

Ular sawa batu merupakan ular paling besar di Afrika dan boleh membesar sehingga tujuh meter panjang. Ular tersebut memang dikenali kerana mampu menelan antelop, gnu, malah buaya namun, serangan ke atas manusia jarang berlaku. -sumber





1 comments:

  1. wow orang yang sebesar itu saja pun bisa termakan, it's amazing brada.. :D

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers