Saturday 20 July 2013

Filled Under:

5 Kawah Gunung Berapi Yang Unik Dan Terindah Didunia

Kawah dari gunung berapi tidak aktif dan gunung berapi aktif, adalah sebuah lingkaran di tanah yang disebabkan oleh aktiviti gunung berapi kuno. Kawah ini biasanya berbentuk sebuah basin, melingkar dalam bentuk di mana terdapat lengkungan. Kerana ketidakaktifannya kawah-kawah ini sebahagian besar mengalami banyak perubahan yang disebabkan oleh faktor-faktor atmosfera dan manusia. Kon gunung berapi yang tidak biasa dan indah, jejak aktiviti manusia, tumbuh-tumbuhan subur dan tasik kawah yang berwarna-warni adalah sebab utama mengapa banyak pelancong melawat destinasi yang luar biasa ini.



1. Diamond Head, Hawaii, USA




Diamond Head adalah nama gunung berapi di pulau Hawaii Oahu. Namanya diberikan oleh seorang pelaut Inggeris di abad ke-19, yang mengira kristal kalsit tertanam dalam batu sebagai berlian. Kawah ini merupakan ciri dari pandangan yang telah sangat dikenal oleh penduduk dan pelancong di Waikiki.




Kawah gunung berapi  adalah US State Monument. Sementara sebahagian dari daerah ini berfungsi sebagai platform untuk antena yang digunakan oleh kerajaan AS dan ditutup untuk umum, kedekatan kawah tersebut dengan hotel resort Honolulu dan pantai membuat sebahagian lain menjadi destinasi pelancongan yang popular.




Interiornya adalah rumah bagi Fort Ruger, sebuah tempahan tentera pertama Amerika Syarikat di Hawaii. Hanya kemudahan Garda Nasional yang berada di kawah. Sebuah pusat kawalan lalu lintas udara FAA pernah beroperasi dari tahun 1963 sehingga tahun 2001.


2. Kelimutu, Indonesia


 
 
Kelimutu adalah gunung berapi, berhampiran bandar kecil Moni di pusat Pulau Flores di Indonesia. Gunung berapi ini mengandungi tiga tasik kawah puncak yang menarik dengan pelbagai warna. Tiwu Ata Mbupu (Danau Orang Tua) biasanya biru dan merupakan paling barat dari tiga tasik.




Dua tasik lain, Tiwu Nuwa Muri Koo Fai dan Tiwu Ata Polo dipisahkan oleh dinding kawah bersama dan biasanya masing-maing berwarna hijau atau merah. Warna tasik berbeza-beza secara berkala. Fumarol yang berhubung dgn dasar laut adalah kemungkinan penyebab dari upwelling aktif yang terjadi di dua tasik Timur.



 
Pengunjung tidak pernah yakin tasik akan berwarna apa ketika mereka mencapai puncak kerana mereka berbeza-beza ketara. Tidak seperti tasik kawah lain di mana variasi warna boleh diramal, hal ini tidak terjadi dengan ketiga tasik. Warna yang anda lihat di sini adalah biru, hijau dan hitam (dan mereka mendominasi) namun tasik juga berubah menjadi putih, merah dan biru juga.

3. Kawah di Rocas Bainbridge, Kepulauan Galapagos, Ecuador


 
Islet (pulau kecil) yang indah ini terletak di Rocas Bainbridge - rantai kon gunung berapi lepas pantai tenggara Pulau Santiago, Galapagos.




Tasik Turquoise yang terletak di kawah gunung berapi tidak aktif ini adalah sebuah tasik air masin yang unik. Ini adalah tempat pertemuan bagi sejumlah besar flamingo, yang datang ke sini untuk makan.

4. Xico, Mexico


 
 
Gunung berapi Xico duduk di hujung selatan  megalopolis Mexico City. Pada suatu masa, daerah ini berada di bawah air, tenggelam oleh Tasik Chalco. Tasik mulai mengering di tahun 1300-an, dan nelayan Aztec menetap di sepanjang tepi tasik. Pada abad kesembilan belas, kerajaan longkang seluruh tasik, para nelayan diberikan geran tanah  dan diajarkan cara bertani menjadi petani.




Pertanian menjadi intensif di tahun 1970-an dan petani  putus asa yang tak bertanah merebut tanah gunung berapi yang kaya ini. Beribu-ribu  keluarga datang ke wilayah ini, berharap untuk bekerja. Petani memanjat tepi gunung berapi dan mengusahakan tanah di dalam kawah, dibajak. Bandar Xico berkembang sampai ke kawah Xico, dan nampaknya akan segera menambah bilangan penduduk, pada tahun 2005, penduduk kota itu seramai 330.000 manusia.


5. Molokini, Hawaii, USA

 
 
Molokini adalah kawah gunung berapi berbentuk bulan sabit yang sebahagian tenggelam dan membentuk pulau kecil yang terletak di Channel Alalakeiki antara Pulau Maui dan Kahoolawe, sebahagian daripada Maui County di Hawaii. Mempunyai luas wilayah 23 hektar (93.169 meter persegi), diameter sekitar 0.4 batu (0.6 km), dan terletak kira-kira 2.5 batu (4.0 km) barat dari Makena State Park dan selatan Maalaea Bay. Ini adalah destinasi pelancongan popular untuk scuba diving, snuba dan snorkeling.


 
Tempat ini adalah salah satu daripada 5 tempat istimewa untuk kegiatan menyelam di dunia. Bentuk bulan sabit Molokini melindungi penyelam dari gelombang dan arus yang kuat. Kawah menjadi tempat karang untuk tumbuh subur dengan penglihatan yang sangat baik sedalam 150 kaki (46 m). Molokini adalah rumah bagi sekitar 250 spesies ikan, banyak yang endemik. Pulau ini adalah State Seabird Sanctuary di daerah Hawaii.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers