Wednesday 3 July 2013

Filled Under:

5 Muzium Perubatan Paling Aneh di Dunia


Muzium perubatan tak hanya didatangi para mahasiswa atau pensyarah saja. Nyatanya, banyak pelancong yang melawat muzium perubatan kerana ingin tahu akan koleksinya. Ada yang unik, aneh, sampai menyeramkan.


Muzium perubatan yang paling terkenal di dunia mungkin adalah Mutter Muzium. Terletak di Philadelphia, AS, muzium ini sudah dibuka lebih dari 150 tahun. Tapi selain Mutter Muzium, sekurang-kurangnya ada 5 muzium perubatan lain yang diminati traveler kerana keunikan koleksinya.


Dari zamrispoon.blogspot, berikut 5 muzium perubatan paling aneh di sedunia. Beberapa punya koleksi unik dan satu-satunya di dunia.


1. Meguro Parasitological Muzium, Jepun



 
Mungkin, inilah satu-satunya muzium mengandungi koleksi parasit. Di Meguro Parasitological Museum, pelancong boleh melihat koleksi haiwan parasit yang boleh hidup dalam tubuh manusia.


 Koleksi ini adalah milik dr Satugo Kamegai, yang membuka muzium ini untuk meningkatkan kewaspadaan masyarakat berkaitan penyakit yang bermula pada Perang Dunia II.

Salah satu koleksinya tentu saja Diphyllobothrium nihonkaiense alias cacing pita. 
Bangunan  muzium 2 tingkat ini, pelancong boleh membeli dengan gambar parasit aneka bentuk. Meguro Parasitological Muzium terletak di Bandar Meguro, Jepun, dan buka mulai Selasa-ahad pukul 10.00-17.00 waktu tempatan.

2. Fragonard Muzium, Perancis


 


Fragonard Muzium, atau Musee Fragonard, awalnya adalah milik doktor anatomi terkemuka bernama Honore Fragonard. Letaknya di Maisons Alfort, tak jauh dari Kota Paris. Muzium ini punya koleksi organ dan replika anatomi tubuh. Tapi yang paling ngeri, ada replika tubuh tanpa kulit yang dipamerkan di peti khusus.


Ada replika tubuh kuda, monyet, bahkan janin manusia. Bayangkan saja, anda seperti melihat seisi tubuh tanpa kulit! Semua koleksi ini berasal dari abad ke-18.


Musee Fragonard dibuka sejak 1902. Namun, pada 1990 muzium ini sempat tutup untuk diubahsuai. Sejak 2008 hingga sekarang, pelancong boleh kembali menikmati koleksi unik muzium ini.


3. Bart s Pathology Muzium, london


 
 
Bart s Pathology Muzium berada di dalam komplek University of London, Kota London. Koleksi-koleksinya berasal dari abad ke-18, ada pula beberapa organ tubuh yang dipelihara. Di sini, pelancong boleh melihat aneka benda aneh yang masuk ke dalam tubuh. Kesnya bermula dari 150 tahun yang lalu.


Misal, berus gigi yang tersangkut di kerongkong. Anda juga boleh melihat potongan tubuh yang dipelihara, milik seorang pembunuh yang hidup di abad ke-17 bernama John Belingham.sumber


 
4. Ibn Sina Academy of Medieval Medicine and Science, India


 
 
Nama muzium perubatan ini diambil dari nama seorang ahli falsafah dan doktor kenamaan beragama Islam, Ibnu Sina.  Muzium yang terletak di Kota Aligarh ini punya pelbagai peninggalan alat-alatan  perubatan sejak abad ke-10!


Pelancong boleh melihat aneka peralatan perubatan kuno yang dipakai zaman dahulu. Ada juga patung sistem pernafasan peninggalan berabad-abad silam. Koleksinya sederhana, namun menjelaskan garis besar dunia perubatan di Timur Tengah dan Asia.


 
5. Berlin Muzium of Medical History at the Charite, Jerman


 
 Inilah tempat anda melihat pelbagai peninggalan peralatan perubatan masa Perang Dunia II. Pelbagai alat perubatan, sampel kes penyakit, sampai bahagian tubuh yang dipelihara ada di muzium ini.

Terletak di Chariteplatz, Kota Berlin, muzium ini juga punya peninggalan perubatan berabad silam. Ada pundi kencing yang dipelihara sejak abad ke-17. Ada pula kerusi persalinan yang digunakan pada abad ke-18.


Kalau anda bukan orang yang mudah jijik atau mual, muzium perubatan boleh menjadi destinasi pelancongan yang menarik. Berani?


 sumber

.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers