Monday 26 August 2013

Filled Under:

Unik ! Perkampungan Kecil Yang Indah Tanpa Jalan Raya

 
Bagi siapa pun yang ingin melihat dan merasakan kehidupan yang sederhana, mungkin perkampungan kecil Giethoorn di Belanda boleh menjadi salah satu tempat yang patut dikunjungi. Perkampungan kecil Giethoorn tidak mempunyai jalan raya, hampir seluruh kampung ini di kelilingi oleh terusan kecil yang indah.

Penduduk di perkampungan kecil ini biasa menggunakan perahu kecil sebagai cara pengangkutan atau berjalan melalui jambatan. Bagi para pelancong yang melawat tempat ini, kereta atau bas harus diletakkan di luar bandar Giethroon.

Terletak di wilayah Overijssel, kampung Giethroon mempunyai sungai sepanjang 6.5 km dengan rumah-rumah tradisional khas Belanda disekelilingnya. Tidaklah menghairankan apabila Giethroon telah menjadi daya tarikan pelancong di Belanda dengan gelaran Venice dari Belanda. Perkampungan kecil ini ditubuhkan oleh sekumpulan pelarian dari kawasan Mediterranean sekitar tahun 1230. Giethroon menjadi terkenal pada tahun 1958 ketika dibuat lokasi filem oleh Bert Haanstra dan ditayangkan dalam festival filem Fanfare.

















2 comments:

  1. tempat yang menarik dan cantik

    ReplyDelete
  2. memang menarik tempat nie...kalau ler ada rumah di sana...hehe

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers