Friday 18 October 2013

Filled Under:

Menarik ! 5 Kepercayaan Pelik Tentang Hantu di Thailand

Kepercayaan masyarakat Thailand terhadap hantu masih sangat kuat .
Mereka percaya bahawa hantu ada di sekitar mereka.





Jika tak berhati -hati, mereka boleh saja terkena gangguan atau mengalami hal buruk kerana di kacau @ diganggu oleh hantu. Untuk itu, masyarakat Thailand mempunyai beberapa kepercayaan unik mengenai makhluk halus yang mereka percayai dan terapkan di kehidupan sehari -hari. Berikut: 5 Kepercayaan Unik tentang Roh Jahat di Thailand


1 . nama panggilan



 

Setiap orang di Thailand mempunyai nama gelaran khusus yang berbeza dengan nama asli mereka. Nama asli adalah nama yang mereka gunakan untuk hal-hal formal dan berkaitan dengan data warganegara . Sementara nama gelaran diberikan sejak bayi lahir.

Hal ini dipercayai akan membuat hantu dan roh jahat kebingungan ketika akan menjahili si bayi.
Mereka juga percaya bahawa roh jahat dan makhluk halus seringkali tertarik pada anak yang cantik dan bernama cantik . Untuk itu, bay di Thailand diberikan nama gelaran yang buruk seperti Lek ( kecil) , Nakliat ( hodoh) , atau Ouan ( gemuk ) .



2. Gubahan Bunga Melor



 Di Thailand, anda akan dengan mudah mencari penjual gubahan bunga melor   di pinggir jalan. Biasanya, para pemandu akan menggantungkan bunga melor ini pada cermin hadapan mereka sebagai persembahan pada roh penjaga.

Roh penjaga ini dipercayai akan melindungi mereka dan kenderaan mereka agar selamat di perjalanan. Ketika melalui kuil untuk hantu atau roh, biasanya pemandu juga akan membunyikan hon atau mengangkat tangan mereka untuk memberikan penghormatan. Mereka percaya dengan melakukan itu mereka tak akan diganggu oleh roh jahat.


3. membeli kereta


 

 Bagi masyarakat Thailand yang masih sangat mempercayai hantu dan roh jahat, membeli kereta boleh jadi perkara yang rumit. Mereka harus memperhatikan tarikh dan memilih tarikh baik untuk membeli kereta .

Selain itu, mereka juga perlu memastikan bahawa kereta mereka mempunyai warna  dan nombor plat kereta yang tidak mengandungi angka sial. Biasanya pemandu akan memilih nombor yang dianggap membawa nasib seperti tiga atau sembilan. Setelah dibeli , pemilik kereta harus menjemput sami dan menyelenggarakan upacara untuk memberikan perlindungan pada kereta tersebut.


4. Adap ketika makan


 

Dalam kepercayaan Thailand, jika anda bergurau sambil makan, maka dipercayai hantu akan mencuri nasi anda. Selain itu, seseorang juga boleh diganggu kerana bernyanyi saat makan.

Masyarakat Thailand mengelakkan makan sambil tidur atau bersandar kerana jika berbuat demikian , mereka percaya akan terlahir kembali sebagai ular di kehidupan mendatang . Selain itu, kepercayaan yang cukup unik adalah adanya larangan untuk merasai makanan menggunakan sudu besar . Jika ini dilakukan dipercaya orang tersebut akan mempunyai anak yang hodoh.


5. tentang rumah


 

 Masyarakat Thailand percaya bahawa jika anda berdiri terlalu lama di depan pintu rumah , hantu akan masuk ke dalam rumah.

Selain itu, anda juga akan terkena nasib sial jika masuk ke rumah melalui jendela .
Masyarakat Thailand juga dilarang menjejak - jejakkan kaki di dalam rumah.

Mereka percaya bahawa menjejakkan kaki akan menakuti makhluk halus penjaga rumah mereka sehingga membuat rumah kosong tanpa perlindungan. Itulah beberapa kepercayaan unik yang dimiliki oleh masyarakat Thailand mengenai roh, hantu, dan makhluk halus di sekitar mereka.Artikel di atas adalah bahan untuk menambah ilmu pengetahuan bukan untuk ikut-ikutan .


Dalam kehidupan sehari -hari, masyarakat Thailand seolah masih sangat akrab dan lekat dengan hal- hal mistik dan makhluk dari alam lain.








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers