Thursday 3 October 2013

Filled Under:

Misteri ! 350 Kesan Tapak Kaki Dinosaur di Dinding Batu Kapur


 Sebuah lombong simen berdekatan Sucre adalah tempat  kesan tapak kaki dinosaur terbesar di dunia, yang digelar oleh penduduk tempatan sebagai Cal Orko .

Lebih dari 68 juta tahun yang lalu , beribu-ribu orang berkumpul di Cal dinosaur Orko (tepi pantai di masa itu  ) untuk mencari makanan dan air. Hal ini menjelaskan lebih daripada 5,000 kesan
tapak kaki dinosaur , diletakkan di dalam kira-kira 350 kesan tapak  kaki silang, pada dinding yang sudah hancur . Yang paling menakjubkan tentang Cal Orko adalah ciri kesan kaki dinosaur dari 330 spesies, dari zaman Kapur, tepat sebelum mereka musnah.

70- degree rockface yang menarik adalah penemuan yang agak baru, dijumpai oleh pekerja Bolivia, pada tahun 1994. membentang 1.5 kilometer dan panjang 150 meter. Berbanding dengan laman  dinosaur lain, di benua lain, Cal Orko setakat ini merupakan yang terbesar dan paling penting.

Malangnya, Cal Orko berada dalam bahaya yang terus- menerus hancur dan pihak berkuasa Bolivia menghabiskan $ 30 juta setiap tahun, untuk tetap di tempatnya. Dengan segala usaha mereka , sebahagian daripada tembok dinosaur telah runtuh pada awal Februari, dan dengan itu kira-kira 300 kesani kesan tapak kaki telah hilang.
















0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers