Thursday 19 December 2013

Filled Under:

Menarik - Lampu Roti Diperbuat Dari Roti Sebenar Yang Amat Menyelerakan.

Apakah anda pernah berfikir roti dan lampu boleh disatukan ? Jika anda tidak maka berbeza dengan Yukiko Morita . Perempuan berasal  dari Kyoto , Jepun , ini boleh membuat roti ( bread ) jadi penutup lampu bilik yang unik .

 Disebut dengan Pampshades , kependekan dari " Pan ( bahasa Jepun roti ) + lamp shade ( tutup lampu ) , roti dapat memancarkan cahaya lampu yang unik . Idea penggunaan roti ini dicetuskan Yukiko saat jadi mahasiswa seni bermain - main dengan roti Perancis .

 Saat itu ia makan bahagian dalam roti yang lembut sehingga meninggalkan bentuk rongga dengan lapisan keras . " Saya rasa roti sangat menarik . Aku menyukai bentuknya yang bulat , " ucap Yukiko . " Aku ingin memaparkan roti di bilik saya sehingga boleh mengagumi sepanjang masa . 

Dari situlah ideaku ini muncul . " Yukiko kemudian bereksperimen dan sempat membuat 300 prototaip sebelum mendapatkan hasil yang sempurna . Untunglah dia bekerja di kedai roti sehingga boleh menggunakan sisa roti sebagai bahan eksperimen . Perempuan berusia 27 tahun ini membuat roti dengan mengosongkan bahagian dalamnya yang terbuat dari tepung , air dan garam . kemudian , bahagian luar dikeringkan secara menyeluruh dan dilapisin resin untuk mencegah cendawan .

 Terakhir lampu LED ditempatkan di rongga dalam yang kosong untuk mencegah roti hangus . Bermula dari hobi , keunikan tudung lampu roti ini sekarang jadi perniagaan utama Yukiko . Beberapa kedai di Kyoto sudah mahu memasarkannya dengan harga US $ 35-50  . Keuntungan lebih juga didapati Yukiko kerana dia memakan bahagian dalam roti yang tak terpakai tersebut
 






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers