Saturday 28 December 2013

Filled Under:

Rupa Bentuk Pelik Tapi Cili Ini Paling Pedas di Dunia

  Banyak cili yang didakwa sebagai terpedas di dunia , namun sebenarnya mana yang paling pedas ? Cili itu ternyata bernama Carolina Reaper yang merupakan hasil ciptaan Ed Currie .


Currie menanam cili itu di syarikatnya , PuckerButt Pepper , di South Carolina . Sebenarnya dia menanam cili untuk hobi , namun ternyata menjadi perniagaan menjanjikan keuntungan . Kini perusahannnya mempunyai banyak pekerja dan Currie ingin membuatnya lebih besar lagi .
 


Carolina Reaper dinobatkan oleh Guinness World Records pada 2012 sebagai cili paling pedas di dunia . Cili ini mempunyai skala Scoville 1.569.300 SHU . Rekod sebelumnya dipegang Trinidad Moruga Scorpion . Sebagai perbandingan , cili jalapeno yang dikenali terpedas " hanya " mempunyai skala 5,000 Scoville .

Rekod Cili dimiliki Currie ini ditetapkan setelah empat tahun pembuktian tidak ada yang lebih pedas . Pensijilan diberikan sejak Carolina Reaper jadi bahan skripsi mahasiswa Winthrop University . Namun penetapan Carolina Reaper ini tidak lepas dari perdebatan awam kerana saiz tahap kepedasan tidak sama tiap orang .

Namun para ahli sendiri mengaku takut merasai Carolina Reaper kerana mempunyai skala sangat tinggi . " Aku belum pernah memakannya , Jalapeno saja sudah membuatku sangat kepedasan , " ucap Cliff Calloway , profesor pembimbing skripsi .










0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers