Sunday 12 January 2014

Filled Under:

Gadis India Ini Mampu Bercakap Dengan Gajah .


Usianya baru mencecah  14 tahun , namun gadis ini begitu disanjung tinggi bagaikan pahlawan di daerahnya di India . Hal itu kerana ia mampu mengusir kawanan gajah yang masuk perkampungan . Lebih istimewanya lagi , gadis itu mengaku mengusir gajah dengan cara mengajaknya berbicara .

Nirmala tappo menjadi hero saat sekumpulan gajah liar memasuki bandar industri Rourkela di negara bahagian timur Odisha . Saat itu pegawai hutan kesukaran menggiring kawanan gajah itu kembali masuk hutan . Kemudian ia teringat ada seorang gadis yang tinggal di Jharkhand boleh bercakap dengan gajah sehingga memintanya untuk membantu .

Ditemani ayah dan beberapa pemuda kampung , Nirmala akhirnya datang membantu menggiring kawanan gajah itu kembali ke hutan . Ia pun menemani kawanan gajah itu berjalan berbatu-batu untuk masuk ke dalam hutan sehingga kakinya melecet . " Jangkitan sudah hilang dan kini luka - lukaku hampir kering , " katanya semasa berada di hospital untuk rawatan lukanya .

Nirmala sendiri mengaku kemampuannya bercakap dengan gajah diperolehnya setelah  ibunya  maut akibat gajah liar . " Sejak itu aku belajar caranya untuk mengusir mereka ( gajah ) , " kata gadis beragama Katolik ini .

" Kami mengelilingi kawanan gajah dan aku berada di dekat haiwan - haiwan itu , bicara dengan mereka , " kata Nirmala . " Pertama , aku berdoa kemudian bercakap dengan  gajah . Mereka faham apa yang ku sampaikan . Aku berkata pada mereka , ' Ini bukan rumah kamu , kamu harus kembali ' . "

Meskipun mengaku boleh bercakap bahasa yang difahami gajah dengan dialek tempatan Mundaari , namun aktivis alam tidak percaya dengan kemampuan Nirmala ini . Rabi Pradhan berkata belum ada bukti saintifik bahawa gajah memahami bahasa manusia .








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers