Friday 10 January 2014

Filled Under:

Jambatan Gantung Dengan Bentuk Bulatan Yang Unik Khas Untuk Basikal


Belanda adalah salah satu negara kecil bahagian Eropah dengan ekonomi dan kesejahteraan rakyat yang cukup tinggi . Negeri kincir angin ini terkenal dengan sektor agrarisnya , sektor industri dan sektor maritimnya .


Dilihat dari segi geografi , Belanda mempunyai empat musim iaitu panas , bunga , luruh , dan salji . Negara empat musim ini menawarkan banyak hal menarik seperti pemandangan pelbagai kincir angin , bunga tulip , kasut kayu , dan sebagainya .


Walaupun negara ini termasuk negara maju , namun warga negara Belanda sendiri jarang menggunakan kenderaan kereta atau motor . Mereka lebih suka menggunakan pengangkutan awam dan berbasikal .  Belanda menduduki kedudukan nombor satu dunia yang memiiliki basikal dan penunggang basikal terbanyak .



Kerajaan belanda pun prihatin dengan laluan pengangkutan basikal , bahkan mereka menyediakan tempat letak basikal di bandar - bandar dan stesen kereta api . Bandar - bandar tersebut adalah Eindhoven dan Veldhoven , keduanya mempunyai lorong khas bagi penunggang basikal semasa ingin berbasikal ke jalan raya , laluan basikal tersebut merupakan jambatan gantung dengan bentuk lingkaran .


Laluan basikal ini direka oleh sebuah syarikat yang bergerak di bidang reka bentuk dan teknik iaitu IPV Delft . Jambatan pekeliling yang diberi nama Hovenring ini mempunyai diameter kira - kira 236 meter . Jambatan unik ini dibina menggantung pada tiang pusat dengan kabel keluli sebagai pengikatnya , terlihat juga adanya bentuk lingkaran yang menyilang , membuat siapa pun yang ingin menyeberang jalan jadi lebih selamat.





Jom layan video berikut :






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers