Tuesday 14 January 2014

Filled Under:

Seni Menjahit Ukiran Wajah di Telapak Tangan. VIDEO


Badan memang boleh dijadikan idea membuat karya kreatif , misalnya artis ini . David Cata menjadikan telapak tangannya sebagai media karya seni menjahit di kulitnya sendiri .

Seniman berasal dari Veriero , Sepanyol , ini membuat cross stich wajah manusia yang  terdekatnya di telapak tangan . Ia juga mendokumentasikan proses menjahitnya dalam sebuah video . Sejauh ini David sudah membuat 20 karya dan mengambil gambarnya sebelum dibongkar lagi .

David hanya memperuntukan masa empat jam untuk menyelesaikan satu karya . Ia menisik lapisan pertama kulitnya dengan jarum jahit yang dilengkapi benang . Jalinan benang itu dijahit mengikuti pola hingga membentuk wajah seseorang dengan terperinci mengagumkan .

Untungnya , kerana menjahit lapisan kulit paling atas maka tidak terlalu banyak darah yang keluar . Laki - laki berusia 21 tahun ini mengaku tidak merasa sakit ketika menjahit kerana memang  dia  tidak mempedulikan . Baginya , ini sebuah penghormatan terhadap orang - orang dikasihi .

" Setiap wajah yang kujahit itu mengingatkan kembali dari mana kita semua berasal , " kata David . " Dengan menjahit pada telapak tanganku , aku telah meninggalkan jejak mereka dalam hidupku . Kehidupan mereka ambil bahagian dalam diriku sehingga rasa sakit tidak terlalu penting . "









Jom saksikan video berikut:
 




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers