Friday 29 August 2014

Filled Under:

Fu Wengui, Remaja China Punyai Leher Terpanjang di China.

Fu Wengui, remaja yang tinggal di Beijing, China, menderita sebuah keadaan dimana lehernya lebih panjang dari orang normal. Remaja berusia 15 tahun ini akhirnya akan menjalani pembedahan leher.

Sebuah badan amal di Beijing telah bersetuju memberi sumbangan operasi untuk mengurangkan panjang leher Fu Wengui. Tidak hanya itu, badan amal tersebut menyediakan seorang doktor dari Hospital Chaoyang khusus untuk Fu Wengui.

Ketika berusia enam, Wengui didiagnosa mempunyai skoliosis atau kelainan pada rangka tubuh yang berupa kelengkungan tulang belakang. Ia juga mempunyai rongga dada yang berbeza dari orang lain.

"Skoliosis biasanya muncul pada ketika lahir. Kes Fu Wengui dikenali sebagai skoliosis bawaan," kata seorang jurucakap Perkhidmatan Kesihatan Nasional. "Skoliosis bawaan disebabkan oleh tulang belakang yang berkembang tidak normal di dalam rahim. Keadaan ini tidak berkaitan dengan hal-hal seperti postur tubuh yang buruk, latihan beban atau diet."

Sementara jumlah standard tulang di leher adalah 7, Fu Wengui justru mempunyai 10 tulang leher. Kelainan itu membuat ayah Fu Wengui merasa sedih melihat keadaan anaknya.

"Kelainan itu menekan tulang lehernya dan membuatnya sukar untuk berjalan," kata ayahnya, Fu Genyou. "Apabila dia pergi keluar, orang selalu ramai bercakap mengenainya."

Keluarga ini berharap pembedahan tersebut berjalan lancar, sehingga dapat meringankan ketidakselesaan yang dirasakan Fu Wengui. "Aku sangat berharap boleh mempunyai leher yang normal," kata  Fu Wengui.

 







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers