Saturday 30 August 2014

Filled Under:

Pelik! Kapal Terbang Dilarang Melintasi Zoo Edinburgh, Scotland Kerana Panda Hamil.

Menjaga keadaan tubuh ibu hamil itu memang penting, bahkan untuk seekor panda sekalipun. Zoo Edinburgh di Scotland menunjukkan betapa seriusnya mereka dalam menjaga kesihatan panda yang sedang berbadan dua. Mereka meminta juruterbang untuk tidak terbang di atas zoo tersebut .

Ya, pihak zoo meminta pada Pihak Berkuasa Penerbangan Awam agar juruterbang tidak menerbangkan pesawat di atas kawasan  mereka. Sebabnya, bunyi yang dihasilkan dari  pesawat dikhuatiri akan menganggu haiwan-haiwan yang sedang dalam musim mengawan.

Permintaan unik itu dilancarkan untuk memantau Tian Tian, seekor panda yang mengikuti program inseminasi awal tahun ini. Selepas beberapa bulan memantau  akhirnya Tian Tian dinyatakan sedang hamil dan kemungkinan melahirkan bulan ini. Jika berjaya maka ini akan jadi anak panda pertama yang lahir di
Scotland.

Kehamilan Tian Tian menjadi bualan orang awam kerana sebelumnya  dua kali gagal. Tian Tian dan Yang Guang gagal dikahwinkan pada 2012 serta gagal hamil pada 2013 Kini menggunakan kehamilan suntikan moden akhirnya boleh hamil yang diramal dua atau tiga anak panda.

Julai lalu pihak zoo meminta larangan penerbangan pesawat kecil atau helikopter di wilayahnya kerana dikhuatiri mengganggu penguin musim mengawan. Tapi faktor utamanya juga kerana Tian Tian. Permintaan ini kerana bertepatan Edinburgh Festival and Military Tattoo yang ertinya akan banyak pesawat berterbangan untuk persembahan.

"Zoo Edinburgh menghantar permintaan untuk mengalihkan pesawat agar mencegah bunyi pada seluruh haiwan koleksi kami, terutama kerana penguin sedang musim mengawan," kata perwakilan. "Kami sudah bertahun-tahun berkaitan dengan Military Tattoo dan RAF yang selalu saling menyokong serta mendengar permintaan."

 




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers