Sunday 23 November 2014

Filled Under:

Cara Unik Orang-orang Jepun Meraikan Perayaan Pocky Day .


11 November adalah hari di mana orang-orang di Jepun merayakan Pocky Day. Pocky sendiri adalah sebuah makanan ringan yang berbentuk kayu, sangat popular, dan berasal dari Jepun.

Segala sesuatu tentang Pocky Day memang cukup unik. Salah satunya iaitu asal usul dari tarikh kelahiran Pocky itu sendiri. Ternyata, menulis 11 November dalam angka 11-11 dianggap melambangkan bentuk kayu Pocky yang panjang.

Konon, Pocky Day adalah hari dimana Pocky memerintah sebagai raja dari dunia cemilan. Itulah mengapa hari itu disebut dengan Pocky Day. Pocky Day dirayakan dengan membuat pelbagai macam karya seni yang diperbuat daripada Pocky.

Mereka akan menukar kayu Pocky yang biasa menjadi karya seni yang berbentuk fizikal dan fotografi. Salah satunya ciptaan menara Pocky dengan bentuk rumit atau sangat tinggi .

Tidak hanya itu, salah satu yang terkenal pada masa Pocky Day adalah Pocky Game. Ini adalah sebuah permainan antara dua orang yang masing-masing meletakkan hujung kayu Pocky di mulut mereka. Kemudian, mereka akan memakannya dengan kemungkinan berciuman satu sama lain.

Peminat Pocky pun tidak hanya kanak-kanak muda, melainkan orang dewasa juga ikut memeriahkan Pocky Day ini. Bahkan, di beberapa bar, mereka memasukkan Pocky dalam menu makanan yang disajikan bersama kacang dan buah kering.







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers