Sunday 1 February 2015

Filled Under:

Disinilah Tempat Pembuangan Gerabak Keretapi Terpakai Dibuang.

 Berapa tahun sebenarnya usia gerabak keretapi? Jika di Malaysia, mungkin kurang penggunaan gerabak keretapi tua yang masih di jalankan untuk mengangkut penumpang. Tetapi jika di luar negeri, setiap gerabak yang sudah berusia mengangkut penumpang akan 'dilupuskan.'

Kita ambil contoh New York, bandar dengan penduduk berbeza-beza. Di sana pengangkutan keretapi bawah tanah atau biasa di sebut subway, menjadi kegemaran untuk membuat perjalanan. Selain cepat, subway juga sangat selamat dan bebas dari kesesakan.

Setiap harinya, berjuta-juta orang menggunakan pengangkutan  ini. Dan mereka mempunyai standard yang tinggi, terhadap pengangkutan pengangkut ini. Sehingga dalam jangka masa kira-kira empat dekad, setiap lokomotif subway akan dibuang. Lalu kemana mereka membuangnya?


Setiap gerabak yang mempunyai berat kira-kira 18 tan ini, akan dibuang ke pesisir laut, gunanya untuk menjadi habitat semula jadi ikan dan pertumbuhan karang. Yang hasilnya justru lebih besar berbanding dengan mengitar semula kembali ke dalam bentuk besi.

Pesisir pantai sekitar Delaware dan Carolina Selatan, menjadi tempat yang sesuai untuk perkembangan habitat bawah laut. Dan diharapkan menjadi rumah bagi berjuta-juta ikan.


Setiap tahun, kira-kira 2,500 gerabak dibuang ke laut, sebagai rumah baru bagi makhluk laut, yang akan menghasilkan koral sebanyak US $ 200 juta. Di mana ikan seperti tuna, marlin, dan ikan-ikan penggunaan lain boleh membiak dengan baik di sana.

Masih banyak gerabak subway yang masih harus dibuang oleh pihak berkuasa kereta bawah tanah New York. Dan rencananya, mereka akan membuang kembali di sekitar Lautan Atlantik.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers