Sunday 1 February 2015

Filled Under:

Pencari Harta Karun Temui Kapal Misteri di Tasik Michigan.



Di bawah gelombang sejuk Tasik Michigan, terdapat sebuah kapal karam yang sudah mereput. Papan kayu yang bertatahkan kerang zebra coklat dan kelabu, memperlihatkan sisa-sisa kapal abad ke-17 yang disebut Griffin.

Peneroka Perancis saat itu René-Robert Cavelier, Sieur de La Salle membina Griffin pada tahun 1679, tetapi pada saat itu juga hilang di Tasik Michigan, masih pada tahun yang sama.

Pada tahun 2011, para pemburu harta karun Michigan, Kevin Dykstra dan Frederick Monroe mencari kapal karam, saat mencari emas pada harga US $ 2 juta dari kapal karam yang menyeberangi Tasik Michigan di tahun 1800-an.

Sonar yang mereka gunakan menangkap sebuah benda aneh di dasar tasik, dan Dykstra menyelam ke dalam air untuk mengambil video.

"Aku  pergi menyelam dengan harapan melihat kapal karam," kata Dykstra Live Science. Ketika ia dan Monroe kemudian Kajian video, mereka sedar, kapal yang difilmkannya tersebut mungkin Griffin.

Tetapi para ahli lain tidak yakin bahawa itu adalah Griffin. Sebaliknya, mungkin sisa-sisa kapal, setelah "mesin wap menjadi lebih ekonomi untuk beroperasi," kata Brendon Baillod, seorang Great Lakes sejarahwan yang telah menulis makalah ilmiah tentang Griffin.

Penemu bangkai kapal bersetuju bahawa,  lebih banyak bukti yang diperlukan.

"Ini benar-benar menarik, ini adalah beberapa gambar yang rapi. Bolehkah kita menyebutnya Griffin Sudah tentu tidak? Bukan dengan sedikit maklumat - tetapi ini sangat menarik," kata Dykstra.

Sekitar 30 pengembara mendakwa telah mencari Griffin, biasanya oleh kebetulan.

Negara bahagian Michigan mempunyai peraturan yang menyatakan bahawa, artifak yang dijumpai di atas tanah negara, termasuk  di bahagian tanah bawah Great Lakes, adalah milik negara. Oleh sebab itu, kedua-dua orang yang diduga mencari Griffin ini tidak bercadang untuk kembali, kini ahli arkeologi negara yang berkuasa menyelesaikan penemuan tersebut.

Sekitar 1,500 bangkai kapal telah ditemui di dasar Tasik Michigan, dan tidak jelas sama ada salah satunya adalah Griffin.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers