Tuesday 17 February 2015

Filled Under:

Jom Saksikan Rumah Tikus Untuk Pendatang Asing di China Yang Menyedihkan.

 Mimpi untuk hidup mewah dan menyenangkan di bandar besar, tidaklah semudah bermimpi. Berkerja kuat dan kerja yang tidak mudah. Banyak sekali orang-orang yang pergi ke bandar besar, berakhir dengan kegagalan atau tinggal di kawasan-kawasan setinggan.

Perkara ini biasanya di alami oleh bandar-bandar besar di seluruh dunia. Bahkan negara yang sangat maju pun, seperti Bahrain, terdapat sisi setinggan yang jarang sekali kelihatan. Dan kerajaannya menyembunyikan dari dunia luar.

Demikian juga di salah satu bandar besar di Asia, Beijing. Banyak yang pindah ke bandar dengan mimpi membuatnya besar. Tetapi ternyata, hidup di sana tidaklah murah. Sehingga mereka harus tinggal di 'rumah tikus' bekas kubu.

Para pendatang yang berasal dari luar bandar, terpaksa harus hidup di bawah tanah. Dan tempat ini biasa disebut dengan 'Rumah atau kerajaan Tikus. Sekitar satu juta orang tinggal di rumah bekas kubu, yang berada di bawah permukaan bandar terbesar kedua di China.


 Hidup di sana bukan percuma atau tanpa bayaran. Setiap warga yang tinggal perlu menyewa, namun dengan harga yang cukup murah, kira-kira 300 yuan per bulan .

Kubu-kubu ini ditubuhkan pada tahun 1969, di bawah pemerintahan Mao selama Perang Dingin.

Pada saat itu, pemerintahan Mao bimbang serangan Soviet mendekat, semua penduduk bandar diperintahkan untuk menyediakan langkah-langkah keselamatan. Sekitar 20,000 tempat perlindungan penduduk dari ancaman bom .

Ketika Mao meninggal dan Deng Xiaoping menggantikannya, taktik pertahanan tersebut ditinggalkan, dan meninggalkan bandar dengan rangkaian sia-sia gua di bawah tanah.

Maka tidak menghairankan, beratus-ratus orang kini menjadi pemilik rumah bawah tanah ini, dan menjadikannya sebagai tanah usaha, serta menjadikannya sebagai bilik hostel.

Pada pertengahan 90-an, kerajaan membuat skim dan menjadikan kubu-kubu tersebut menjadi sistem perumahan bukan keuntungan.



Ini bermakna orang-orang seperti Zhang Xi, seorang calon pelakon dari Mongolia, boleh mengejar impiannya di salah satu bandar besar.

Penghuni lain termasuk Chen Laxiu, seorang wanita 50 tahun dari bandar perlombongan arang batu di Liupanshui, pindah ke Beijing untuk berada di dekat anak-anaknya, setelah pertanian terbukti tidak menguntungkan. Dan banyak kisah penghuni lain, yang penuh haru.

Terletak di dekat padang pasir utara timur, rangkaian rumah tikus ini digunakan di semua musim, baik itu musim sejuk atau musim panas, hangat, dan bunga.

Namun, tempat tinggal ini meninggalkan tanda tanya yang menggantung, terutama di masa depan penduduknya terhadap kesihatan dan keselamatan. Dan warga pribumi melihat bahawa, suku Tikus - penghuni rumah tikus - ini penceroboh, yang tidak diingini.

Namun, walaupun bandar merancang untuk menghapuskan sistem ini, mereka tidak menyediakan jawapan yang mudah untuk memberikan perumahan yang mampu dimiliki.













0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers