Wednesday 4 March 2015

Filled Under:

Aneh! Ikan Pelik Bermulut Dua Ditemui di Perairan Australia.


Ikan pelik yang jarang berlaku dan aneh, telah muncul dari laut Australia akhir-akhir ini. Beberapa waktu yang lalu, ikan jerung Goblin di New South Wales dan jerung dari zaman prasejarah, muncul di Victoria.

Laut memang merupakan kawasan yang masih menjadi misteri besar, di kalangan saintis. Kerana kita baru menjelajah sebahagian kecil daripada lautan, kerana kekangan teknologi dan kos yang cukup besar.

Kali ini, ikan yang jarang berlaku dan aneh lain telah muncul, di Australia Selatan. Waktunya pada Isnin petang, seorang nelayan di Riverland terkejut, ketika ia melihat ikan yang ditangkap dengan dua mulut.




Garry Warrick, seorang nelayan profesional dari Barmera, mengatakan kepada Daily Mail Australia, jika ia belum pernah melihat sesuatu seperti itu dalam 30 tahun menjalani perkerjaannya menjadi nelayan di kawasan tersebut.

"Itu sangat luar biasa. Saya telah memancing di sini selama 30 tahun, dan saya telah mencari ikan cacat sedikit, tapi tidak pernah yang seperti ini. Dua mulut sebenarnya bergabung bersama-sama. Yang paling atas membuka dan menutup sementara yang bawah tetap tertutup. sungguh menakjubkan, "kata Warrick.

Ia juga mengatakan pernah menangkap ikan yang mempunyai kepala seperti ikan lumba-lumba, namun bukan ikan lumba-lumba.



Warrick biasanya menyimpan ikan cacat sebagai umpan untuk ikan lain, tapi kali ini ia memasukkannya ke dalam freezer dan mengambil beberapa gambar, lalu isterinya memuat penemuan tersebut secara online.

Pada bulan Januari, sekumpulan nelayan menangkap ikan  jerung prasejarah yang menakutkan dari laut, dekat Lakes Entrance di Victoria.

Makhluk yang dikenali sebagai ikan jerung berjumbai, mempunyai enam pasang insang seperti sirip dorsal, mirip dengan ikan pemangsa.

Spesies lain yang ditangkap juga dianggap sebagai 'dinosaur hidup,' ditemui di lepas pantai New South Wales. Dan membuat bingung nelayan tempatan.

Spesies yang dikenali sebagai ikan jerung goblin itu, sangat sukar difahami kerana mereka biasanya berada di perairan dekat dengan dasar laut, di kedalaman kira-kira 1,200 meter.

Makhluk itu ditangkap di jaring oleh dua nelayan, hanya 609 meter di bawah permukaan air di berhampiran Green Cape lepas pantai selatan New South Wales. Memang masih banyak makhluk misteri lain, yang belum ditemui di lautan yang sangat luas.
 




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers