Saturday 28 March 2015

Filled Under:

Menakjubkan! Serangga Pelik Membina Pagar Untuk Melindungi Telur.


 Masa bercuti di Peru,  Troy Alexander jatuh cinta dengan hutan hujan Amazon, dan sekembalinya dari sana ia meminta advisor di Georgia Tech agar ia boleh mengambil cuti dan kembali ke Peru sebagai sukarelawan penyelidik.

Tiga minggu kemudian, Alexander kembali ke Amerika Selatan mula bekerja untuk Tambopata Macaw Project yang memberi tumpuan pada biologi dan pemuliharaan burung beo. Ketika membantu projek, Alexander mencari struktur menarik yang melekat pada batang pokok, termasuk terpal biru yang seolah-olah telah dibina oleh labah-labah atau serangga.

Organisma seni telah membina pelindung di sekitar kantung telurnya lengkap dengan tiang menegak merata dan anyaman selari sempurna yang jelas meniru pagar kayu.

Walaupun ia tidak tahu apa yang dibina, ia mengambil beberapa foto, berharap bahawa sesampainya di rumah, ahli entomologi akan membantunya untuk mencari siapa yang membuta struktur itu rama-rama atau labah-labah.

Beberapa minggu selepas kembali, Alexander menghantar foto tersebut ke laman reddit (subreddit "whatsthisbug") dan membuat para pakar serangga dan Arachnida bingung.

Foto-foto itu kini telah dilihat oleh pakar entomologi profesional moderator Whatsthisbug, dan juga pakar entomologi di Cal Tech, Georgia Tech, Rice University, Institut Smithsonian, dan banyak lagi.







Beberapa pakar menduga bahawa itu boleh jadi sesuatu yang mirip dengan rama-rama Ribbed-Cocoon yang juga membina struktur pelindung, tapi begitu berbeza deangan pagar ini.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers