Friday 17 July 2015

Filled Under:

Pelik,Gadis Ini Boleh Tidur Ketika Ketawa.



Lucy Tonge mempunyai keadaan kesihatan yang agak pelik. Gadis 19 tahun itu menghidap narkolepsi, sebuah gangguan tidur. Lucy boleh tidur di mana saja dan dalam keadaan apa pun. Di dunia, gangguan tidur seperti ini cukup banyak dialami kebanyakan orang seperti Lucy. Dianggarkan satu perempat penduduk dunia menderita narkolepsi. Seringnya, rasa mengantuk datang sepanjang masa, terutama pada siang hari.



Gangguan itu boleh hilang jika digunakan tidur selama 15 minit. Namun dalam masa yang singkat rasa mengantuk boleh muncul lagi. Yang meresahkan, penderitanya  tidak boleh tidur ketika waktu malam sebab tidak mengantuk. Lucy sendiri menghidap narkolepsi pada 6 tahun lalu setelah mendapat vaksin selesema babi. Pernah semasa sedang menonton televisyen, sedang ketawa dan berbual dengan ibubapanya, Lucy tiba-tiba jatuh tertidur. Ibubapa Lucy merasa geram sebab mengira anaknya bergurau. "Aku sempat memarahinya, ketika ia tidur mendadak saat ketawa.




Ini tidak masuk akal, tapi berulang kali ia melakukannya dan ia memang tidak dapat menahan mengantuknya," kata  ibu Lucy. Dari diagnosis doktor pakar, Lucy memang menghidap narkolepsi. Dalam sehari, dia boleh diserang mengantuk hingga 40 kali. Pada 2009, kerajaan membuat pengakuan mengejutkan perihal kesan sampingan vaksin babi.


 Salah satunya gangguan tidur narkolepsi ini. Malangnya, Jabatan Tenaga Kerja  menolak untuk memberikan pampasan kepada 80 rakyatnya yang terkena narkolepsi, termasuk Lucy. Kerajaan beralasan, narkolepsi bukan kecacatan yang serius. Demikian dikutip dari Brunchnews.com.





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers