Monday, 14 September 2015

Filled Under:

Misteri Ratusan Petir Menyambar Ditempat Sama Selama 160 Hari di Tasik Maracaibo



Sebuah fenomena alam yang masih jadi misteri salah satunya yang berlaku di Venezuela . Selama beratus-ratus tahun ada petir menyambar di titik yang sama di atas tasik Maracaibo .

Istimewanya , kilat itu pasti terjadi selama 160 hari dalam setahun dan berterusan selama 10 jam dalam semalaman . Penduduk tempatan menyebut fenomena itu sebagai " rib a - ba " atau bermakna " sungai api di langit " . Petir itu pun warnanya boleh warna - warni , merah atau ungu , bergantung kelembapan cuaca .

Jumlah yang ada 1.2 juta kali kilat dalam setahun yang jadi rekod terbanyak di dunia . Petir berkekuatan 40 ribu volts itu kelihatan hingga sejauh 250 batu sehingga kerap dijadikan penanda arah para nelayan . Kini tarikan langit itu di kawasan 15 jam memandu dari Bogota , Colombia , sudah menjadi daya tarikan pelancong .

" Penduduk tempatan semua tidak menyedari kenapa petir menyambar setiap hari adalah perkara yang unik . Itu kan tidak berlaku di semua tempat di dunia , " kata Alan Highton , pemandu pelancongan tempatan . " Mereka baru sedar itu unik setelah banyak yang sengaja datang untuk menonton . "

Belum ada penjelasan secara ilmiah mengenai " rib a - ba " ini meskipun banyak teori beredar . Beberapa penyelidik percaya bahawa petir tunggal tanpa henti berasal dari lapisan ozon Troposfera . Namun kejadian ini juga kadang berhenti tanpa amaran selama berbulan - bulan .

Terkahir kali petir berhenti menyambar pada Januari 2010 yang menjadi catatan paling lama sepanjang sejarah 104 tahun . Hal itupun membuat penduduk bimbang namun petir kembali 6 minggu kemudian dan berlaku seperti biasanya . Perkara yang sama hanya pernah terjadi pada 1906 setelah gempa besar menyebabkan tsunami yang menlanda Colombia dan Ecuador .














0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs