Sunday 14 February 2016

Filled Under:

4 Foto Wanita Suku Kaum Mosuo Bebas Berganti Pasangan Se.ks.


Di provinsi Yunnan dan Sichuan, China, terdapat satu kumpulan etnik yang disebut suku Mosuo. Terdiri daripada kira-kira 40,000 penduduk yang sebahagian besar tersebar di sekitar Tasik Lugu, di ketinggian gunung Himalaya.


Suku ini menganut sistem matriarki, yakni suatu bentuk tatanan masyarakat di mana perempuan dijadikan pemimpin dan bertindak sebagai garis keturunan perempuan. Suku Mosuo juga dikenal sebagai kerajaan perempuan, kerana merupakan salah satu daripada beberapa masyarakat berdasrkan yang tersisa di dunia.



 Majoriti penduduknya bekerja sebagai petani dan penternak. Daging adalah makanan utama mereka, kerana tidak mempunyai peti sejuk, daging biasa dipelihara dengan cara digarami dan panggang. 

Melalui cara tersebut, daging boleh disimpan selama 10 tahun. Suku Mosuo pun menghasilkan minuman tempatan beralkohol yang dibuat daripada biji-bijian, yakni Sulima. Sulima biasa disajikan kepada tetamu dan pada upacara-upacara tertentu.


Setelah perempuan Mosuo beranjak dewasa, mereka mula diajar cara mengurus semua kerja-kerja rumah tangga. Bermula dari memasak, membersihkan rumah, mencari kayu bakar, membuat kain tenun, memberi makan ternak dan bertani. Sebaliknya, para lelaki Mosuo hampir tidak diberi tanggung jawab, kecuali menjaga ternakan. Selebihnya, mereka berehat sepanjang hari.


Setiap keluarga suku Mosuo selalu dipimpin seorang perempuan yang boleh dipercayai dan sangat dihormati oleh ahli-ahli lain. Perempuan mempunyai hak untuk membuat keputusan dalam menangani urusan keluarga.


  
Suku Mosuo tidak mengenal ikatan perkahwinan, melainkan Zou Hun atau "perkahwinan berjalan". perempuan Mosuo yang ingin punya anak berhak melakukan hubungan seks dengan lelaki mana saja yang ada di desa. Hubungan mereka hanya berdasarkan pada kasih sayang bersama.


Setiap gadis dewasa mempunyai bilik tidur peribadi. Jadi, para lelaki dapat mengunjunginya pada malam hari, tetapi harus pergi keesokan harinya. Jika seorang gadis ingin menamatkan hubungan, ia akan menutup pintu atau meletakkan sepasang kasut lelaki di luar pintu. Jika seorang anak lahir, bayi mereka secara eksklusif milik ibu dan akan mewarisi nama keluarganya.


Hingga kini, tradisi perkahwinan Zou Hun masih berlangsung, walaupun kerajaan tempatan berupaya agar tradisi tersebut terjaga kelestariannya dan tidak pupus.




2 comments:

Nuffnang Ads

Followers