Tuesday, 12 July 2016

Filled Under:

Video.WalkCar Kenderaan Sama Seperti Laptop Paling Kecil Didunia..



WalkCar boleh jadi merupakan alat pengangkutan bersaiz paling kecil di dunia. Saiz alat dari Jepun ini hanya sebesar laptop sehingga boleh dibawa dengan mudah.

Alat ini dicipta oleh seorang jurutera dari pembangunan sebuah syarikat pengangkut mini. Mereka menyebut WalkCar sebagai kereta dalam beg pertama yang pernah dicipta manusia.

Alat itu dibuat dari bahan aluminium yang kuat menahan beban hingga 120 kg. Meskipun berfungsi seperti kereta, namun berat alat ini hanya 2-3 kg.

Saat ini, ada dua jenis WalkCar yang sudah diciptakan, yakni untuk indoor dan outdoor. Alat itu dibuat oleh oleh jurutera Kuniako Saito bersama pasukan di Cocoa Motors. Sebenarnya jika dibanding kereta, alat ini lebih mirip dengan skateboard.

WalkCar berjalan dengan tenaga bateri yang harus dipenuhi selama 3 jam untuk penuh. Alat ini mampu memecut sehingga 10 km per jam dengan jarak 12 km.

Jurutera Saito berharap alat ciptaannya ini mampu menolong kaum difabel pengguna kerusi roda untuk mendorong atau lain-lain.

WalkCar ini, dijual dengan harga 100,000 Yen atau $ 800 .

Alat ini akan segera dipasarkan untuk umum pada pertengahan 2016 atau semasa musim bunga di Jepun.Jom saksikan video berikut ini:







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs