Saturday, 13 August 2016

Filled Under:

Jepun, Punyai Pantai Yang Pasirnya Bentuk Bintang.


  Di Jepun ada satu pantai yang sangat unik di mana pasir pantainya berbentuk bintang. Pasir pantainya mempunyai rupa beraneka ragam namun kebanyakan pasirnya menyerupai bintang.

Hoshizuna no Hama adalah sebuah pantai kecil yang terletak di Pulau Iriomote, di Okinawa, Jepun. Hoshizuna no Hama sendiri bermakna pantai pasir bintang, dan dinamakan demikian kerana butiran pasir yang ada di pantai ini berbentuk seperti bintang kecil.

Bintang-bintang ini sesungguhnya bukanlah pasir namun suatu organisma berkerangka luar kecil bersel satu yang ukurannya tidak lebih dari satu milimeter sahaja. Organisma ini disebut dengan Baclogypsina Sphaerulata yang biasa hidup di antara rumput laut.



Kerangka luar Baclogypsina Sphaerulata berbentuk seperti bintang dengan 5 atau 6 duri runcing di setiap sisi sudut yang sebenarnya berguna untuk membantu mereka bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain.

Kulit terluar mereka diperbuat daripada kalsium karbonat, dan ketika mereka mati, mereka meninggalkan bentuk bintang yang akhirnya terbawa arus dan terdampar di pinggir pantai dalam jumlah yang sangat banyak.

Masa terbaik untuk mencari makhluk ini dalam jumlah yang banyak adalah setelah terjadi taufan di laut yang membawa mereka dari dasar laut ke pinggir pantai. Pasir bintang ini boleh ditemui di hampir seluruh pantai di pulau Iriomote namun jumlah yang sangat besar hanya dijumpai di pantai Hoshizuna no Hama ini.



Cara untuk menuju ke pantai Hoshizuna no Hama ini boleh pelancung tempuh dengan cara naik feri dari Okinawa. Setelah tiba di pantai ini cuba untuk mengambil segenggam pasir dan perhatikan betapa uniknya pasir pantai di sini. Namun ingat, jagalah kebersihan dan kelestarian pantai sebab di pantai ini sangat bersih dan terawat.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs