Friday 5 August 2016

Filled Under:

Penuh Warna dan Aneka Tema, Jom Intip Menariknya Dekorasi Teksi di India.


Pengangkutan awam seolah-olah telah menjadi satu bahagian penting terdapat di bandar-bandar dengan penduduk padat. Bukan sahaja selamat, tetapi pengangkutan yang mudah pasti akan menambah kepentingan awam untuk memilih pengangkutan awam dan bukannya kenderaan persendirian yang boleh menyebabkan kesesakan.

Berbeza dengan pengangkutan awam secara umum, di bandar Mumbai, India adalah teksi . Teksi berwarna-warni dihiasi ia pasti tidak akan membuat penumpang merasa bosan, terutamanya waktu sesak.

Kerana teksi itu tidak banyak permintaan di India, beberapa artis yang menjadi ahli projek teksi Fabrik juga mencetuskan idea. Mereka menawarkan diri untuk merombak bahagian dalam teksi itu di Mumbai dan menghiasi dalaman teksi, tempat duduk dan siling teksi itu dengan pelbagai lukisan seni.




Tidak hanya penuh warna, hiasan teksi juga mengusung aneka tema karakter watak kartun mahupun ikon-ikon Bandar Mumbai dan India. Selain menarik perhatian pelancong, teksi warna-warni itu bahkan sempat muncul di dalam video klip single Coldplay bertajuk "Hymn For The Weekend" yang memang mengambil lokasi di Negeri Hindustan tersebut.
Sementara itu, setiap teksi dalam Mumbai dihiasi dengan reka bentuk yang berbeza. Proses itu sendiri adalah agak pendek pada hanya mengambil masa dua hari.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers