Saturday, 27 August 2016

Filled Under:

Tiang-tiang Unik di Giant Causeway Ireland Muncul Secara Misteri.



  Terdapat  struktur aneh dan unik yang terdapat di Eropah, tempatnya di Ireland Utara. Struktur-struktur ini dikenali dengan nama Giant Causeway, yang ertinya Jalan Pintas Giant.


Giant Causeway terletak di County Antrim, di pantai timur laut Ireland Utara, 3 km dari bandar Bushmills. Menurut para ahli geologi, Giant Causeway terbentuk dari sebuah letusan gunung berapi 60 juta tahun yang lalu. Letusan dahsyat itu membentuk kurang lebih 40 ribu kumpulan batu-batu basal.


 Bahagian atas batu-batu itu berbentuk pijakan yang menjalar mulai dari kaki bukit hingga ke tepi pantai. Sebahagian besar batu-batu tersebut berbentuk heksagon sempurna. Inilah yang membuat Giant Causeway terkenal ke seluruh dunia.

 Bentuknya seperti tiang-tiang sambungan rumah, kira-kira kira-kira 40,000 tan. Terletak di pantai timur laut Ireland Utara. Konon, keadaan ini berlaku kerana letusan gunung api ribuan tahun lalu. Uniknya, 'sambungan tiang' ini mempunyai sudut berbeza-beza, ada yang bersudut enam, empat, lima, tujuh bahkan lapan. Saiz juga berbeza-beza, paling tinggi kira-kira 12 meter.

 Teratur rapi sehingga membentuk bukit kecil setinggi 28 meter. Pada tahun 2005, tempat ini berada dalam kedudukan ke-4 tempat paling menakjubkan di  benua eropah, berdasarkan hasil pooling yang dilakukan Radio Times terhadap pendengarnya.

 Alkisah, pada zaman Irlandia kuno, hiduplah seekor raksasa bernama Finn McCumhail. Finn adalah pemimpin para pendekar Fianna kuno. Finn memiliki seorang musuh bernama Benandonner yang tinggal di seberang laut di Skotlandia. Benandonner tidak mampu berenang menyeberang laut menuju Irlandia untuk menantang Finn.

Untuk bertemu dengan musuhnya itu, Finn memutuskan membentuk potongan-potongan batu dari gunung yang meletus menjadi kolom-kolom jalan setapak. Jalan yang dibuatnya itu akhirnya membentuk sebuah jalan pintas yang memanjang hingga ke Skotlandia.


Benandonner akhirnya menyeberangi lautan menuju Irlandia melalui jalan pintas tersebut dan segera pergi ke kediaman Finn. Untuk menyambut  musuh, Finn berdandan seperti seorang bayi. Ye, seorang bayi yang besarnya sama dengan raksasa. Ternyata, tipu helah Finn berhasil.


 Si raksasa Skotlandia terkejut  bukan kepalang melihat "bayi" itu. Benandonner berpikir, jika bayinya saja sebesar raksasa, bagaimana dengan Finn sendiri. Setelah itu, Benandonner bergegas  kembali ke Skotlandia

Sekarang, Giant Causeway menjadi daya tarikan utama bagi para pelancong dari seluruh dunia yang bercuti ke Ireland. Selain itu, laman web yang sekarang diuruskan oleh National Trust ini telah dinobatkan menjadi salah satu laman warisan dunia (World 's Heritage Site) oleh salah satu badan PBB, UNESCO, pada tahun 1986.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs