Thursday 20 October 2016

Filled Under:

Leher Panjang, Rahsia Cantik Wanita Suku Kayan.


Setiap wanita pasti ingin dikatakan sebagai seorang wanita yang cantik, anggun lagi menawan. Untuk boleh dikatakan sebagai wanita yang cantik, nampaknya tidak sedikit wanita yang melakukan pelbagai rawatan kecantikan. 

Tidak hanya melakukan rawatan kecantikan, beberapa wanita dari suku tertentu juga mempunyai tradisi unik agar ia boleh dikatakan cantik, anggun serta menawan. Seperti  tradisi untuk suku Kayan di daerah Pet Pan negara Myanmar berikut .



Agar mendapatkan  kecantikan, wanita-wanita dari suku Kayan ini memakai cincin tembaga di lehernya. Dikatakan, semakin banyak cincin yang digunakan dan semakin panjang leher yang dimiliki, maka ia akan semakin cantik. Tidak hanya itu saja, ia juga akan kelihatan makin anggun serta menawan.

Mengenai pemakaian cincin ini sendiri telah menjadi tradisi turun temurun dari nenek moyang dan tIDak boleh diabaikan begitu saja. Tradisi ini juga merupakan salah satu tradisi yang begitu sakral.

 Kesucian, tradisi memakai cincin leher ini telah dilakukan pada kanak perempuan yang masih berusia kanak-kanak kecil dan remaja. Walaupun cincin untuk leher tersebut cukup sakit dan membuat tidak selesa serta berat, wanita-wanita suku Kayan tidak pernah mempertikaikan hal ini. Semakin sakit dan berat cincin yang dipasang di lehernya, itu menandakan bahawa mereka semakin cantik.



Selama ini, kewujudan suku Kayan tidak begitu membuka diri untuk masyarakat luar yang lebih moden. Kerana, mereka adalah salah satu suku yang masih memegang teguh tradisi dan budaya tradisional nenek moyang setempat.

 Namun kini seiring dengan berjalannya waktu, mereka mulai terbuka dengan kehadiran orang luar termasuk kehadiran pelancong yang ingin mengabadikan tradisi juga budaya mereka seperti halnya yang telah dilakukan oleh jurugambar bernama Dmytro Ghilitukha.



Dmytro yang berasal dari Ukraine telah berjaya masuk ke lingkungan suku Kayan dan mengabadikan moment hangat wanita-wanita Kayan yang masih kental akan budaya dan tradisi nenek moyang. Dmytro berkata, "Wanita-wanita percaya bahawa memakai cincin leher akan membuat mereka semakin cantik.

 Ini juga menandakan bahawa mereka berbeza dengan wanita dari suku lain. Tapi, dalam dunia perubatan ini jelas sangat berbahaya buat kesihatan tulang leher. Ini boleh meningkatkan risiko sakit leher . 

Mereka sebelum ini percaya jika melepas cincin leher akan membuat leher mereka patah. Ini jelas tidak benar. Kami sempat meyakinkan mereka bahawa apa yang mereka lakukan tidak benar. Sesetengah wanita yang telah melepas cincin lehernya mengaku bahawa ia merasa lebih baik. "



Para wanita suku ini akan sentiasa ada di rumah sementara suami mereka akan memburu ke hutan. Kehidupan orang-orang di suku ini sangat unik. Mereka sebenarnya juga merupakan orang-orang yang sangat ramah .

 Di tempat ini, anda juga boleh merasakan kebahagiaan yang begitu tulus, polos dan menenangkan. Baik orang tua sampai kanak-kanak, mereka boleh saling memberi warna baru di setiap kehidupan mereka. Saya sangat bertuah dapat berada di tempat ini meskipun tidak dalam waktu yang lama. " Tambah Dmytro.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers