Wednesday, 19 October 2016

Filled Under:

Pokok Cili Ini Menghasilkan 2 ribu Cili.


Rekod yang unik kembali tercipta dari wanita berasal dari eropah . Seorang wanita di sana berjaya membuat pokok cilinya tercatat sebagai yang paling banyak berbuah di dunia . Bagaimana tidak ? Ada lebih dari 2 ribu cili di sebatang pokok .

Istimewanya , cili yang ditanamkan Joy Michaud itu bukan sembarangan melainkan jenis Dorset Naga . Cili berasal dari Bangladesh ini diiktiraf sebagai yang paling pedas di dunia pada 2006 lalu . Joy memasuki cabaran menanamkann Dorset Naga sebanyak 1000 buah , namun yang didapat malah jauh dari perkiraan ketika juri World Record mengira .

Bersama Michael , suami kepada Joy berjaya menghasilkan 2.407 buah cili di sebatang pokok setinggi 1.5 meter . Jika ditunaikan maka nilai seluruh cili itu adalah 900 Poundsterling atau Rp 16.7 juta . Pasangan yang tinggal di West Bexington itu memang menanamkan cili kerana mempunyai program pembiakan bahan sambal tersebut .

" Ini sangat luar biasa jika memikirkan seberapa panas tanaman ini . Yang pernah kami tanam paling banyak sekitar 700 , " kata Joy . " Tahun ini tuaian Dorset Naga dijangka mencapai level pedas 1,22 juta Scoville . "








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs