Wednesday, 19 October 2016

Filled Under:

Sudah Mencecah 14 Ribu Batang Pensil Kerana Minat.


Apapun memang boleh dijadikan koleksi , mungkin itulah yang difikirkan oleh remaja berasal dari India ini . Tushar Lakhanpal pun memilih mengumpul pensil hingga sudah mencecah 14 ribu batang .

Tushar mendakwa koleksinya dengan pelbagai bentuk berasal dari 40 negara di seluruh dunia . Tidak hairan , remaja berusia 15 tahun ini yakin koleksinya boleh memecahkan rekod dunia . Saat ini ia sudah masuk buku rekod Limca India dan sedang berusaha mendaftarkan diri di Guinness Book of Records .


 
Salah satu koleksi remaja di New Delhi ini adalah dua pensil yang agak mahal di dalam kotak yang didakwa pernah digunakan Ratu Elizabeth II . Untuk saiz , yang terbesar iaitu sepanjang 2.5 meter dan lebar 29 cm .

Sedangkan pensil terkecilnya adalah sepanjang 4 cm . Tushar mulai mengkoleksi pensil sejak usia 4 tahun dan dibantu oleh pekerjaan ayahnya yang seorang pilot . Jika harga pensil incarannya terlalu mahal maka ia meminta bantuan dana dari keluarga besarnya .

Keluarga jauhku juga tahu aku pengumpul pensil sehingga sering menghantar dari berbagai tempat mereka berada , " ungkapnya . Hingga kini Tushar masih menambah koleksi beliau untuk melampaui rekod Emilio Arenas dari Uruguay yang punya 14.552 pensil .




Pengumpul pensil terbanyak sedunia memang masih dipegang Emilio yang mengumpulkan dari 60 negara pada Ogos 2011 . Ia sudah mengumpulkan sejak 1956 atau 60 tahun lebih awal dari Tushar .












0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs