Tuesday 18 October 2016

Filled Under:

Kucing Seakan Serigala.

 
Bayangkan mempunyai kucing kacukan mirip serigala . Jenis tersebut benar - benar ada yang merupakan hasil penyilangan dari Amerika Syarikat yang dinamakan Lykoi .

Lykoi merupakan hasil mutasi genetik dari kucing tempatan bulu pendek sehingga terlihat mirip manusia serigala dalam kisah fiksyen . Lykoi merupakan bahasa Yunani yang bermaksud serigala yang dianggap mirip kucing ini kerana tidak mempunyai bulu di sekitar mata , hidung dan telinga . Tidak hanya itu , sikap Lykoi juga mirip seperti anjing .

" Mereka suka memburu apapun yang boleh didapati di sekitar rumah . " Mereka waspada dengan orang asing namun dengan cepat menjadi ramah . "

Lykoi disilangkan oleh tiga orang iaitu suami isteri Gobble dan Patti Thomas . Mereka mengaku hanya menggunakan cara mudah dengan proses alami pada gen . " Gen ini hasil mutasi semula jadi yang ada pada penduduk kucing tempatan , " kata Johnny Gobble .


Ketika ini Lykoi sedang diteliti oleh Universiti Tennessee untuk memastikan kesihatannya . Para penyelidik hairan dengan pola bulunya kerana ternyata tidak ditemukan kelainan kulit mahupun gen Sphinx ( jenis kucing tanpa bulu ) . Namun dijumpai juga ada kemungkinan kucing ini dapat mengalami keguguran bulu hingga benar - benar gondol .

Lykois yang dipamerkan kepada orang ramai dari induk kucing betina tempatan dan kucing jantan yang mempunyai mutasi Sphinx . Hingga saat ini hanya ada 7 anak Lykoi yang berdaftar di seluruh dunia . Namun tetap diharapkan Lykoi boleh secara rasmi diiktiraf sebagai kucing jenis baru oleh The International Cat Association ( TICA ) pada musim luruh nanti .










0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers