Saturday, 29 October 2016

Filled Under:

Tradisi Paling Sakit, Mengecilkan Kaki Paling Pelik di Dunia.


Sepanjang sejarah, wanita melakukan banyak teknik untuk kelihatan cantik . Tetapi mengikat kaki untuk kelihatan cantik adalah pekara yang menyakitkan. Tradisi mengecilkan kaki telah ada sejak abad ke 10 di China . Ritual unik yang menyakitkan ini juga pernah dialami oleh wanita tertua di Ngeri Tirai Bambu yang bernama Han Qioni .

Ketika ini , Han telah menginjak usia 102 tahun . Ketika masih di usia dua tahun, ibunya telah melilitkan kain panjang di jari -jari kakinya. Selama berhari -hari bahkan bulan , kain panjang terus meliliti kaki Han .

Semakin membengkuknya jari kaki ke tumit, penampilan kaki dianggap sempurna. Ritual menyakitkan ini tak hanya dialami oleh Han saja, tapi juga jutaan wanita di China , pada waktu itu.

Menurutnya, ia mengambil masa 6 bulan untuk belajar berjalan dengan baik dan tanpa rasa sakit. Ia juga menambah, kecilnya saiz kaki juga dipandang sebagai simbol status. Di samping itu , ini adalah cara wanita untuk mendapatkan wang atau pasangan yang lebih tampan.

Bentuk kaki Han ketika ini seperti bulan sabit yang melengkung ke dalam. Selain menjadi wanita tertua , Han juga menjadi pemilik kaki terkecil di China .












0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs