Wednesday, 28 December 2016

Filled Under:

Tidak Sedar Tengkorak Sembunyi Dalam Rahim.


Selonggok tulang bayi ditemui di dalam perut seorang wanita di Madya Pradesh, India. Tanpa disedarinya, tengkorak bayi itu sudah berada di dalam perut wanita itu selama 36 tahun. Jyoti Kumar, nama wanita itu diyakini sebagai perempuan yang mengalami kehamilan ectopic paling lama di dunia. Kehamilan ectopic adalah kehamilan dimana janin tidak berkembang di dalam rahim.

 Kehamilan seperti itu membahayakan nyawa ibu dan janin yang dikandungnya. Jyoti mengalami kehamilan pada tahun 1978 semasa masih berusia 24 tahun. Ketika itu, Jyoti diberitahu bahawa kemungkinan bayinya selamat kecil.

 Namun, kerana takut dibedah, Jyoti lebih memilih hanya berubat di klinik kecil untuk menghilangkan rasa sakitnya. Beberapa bulan kemudian, rasa sakitnya hilang dan Jyoti berfikir, masalahnya sudah selesai.

 Namun, 36 tahun kemudian, setelah usianya sudah mencapai 60 tahun, Jyoti kembali merasakan sakit di perut bahagian bawah. Awalnya, doktor melihat adanya ketulan yang disangka kanser.

 Namun, setelah dilakukan CT scan, kelihatan gumpalan material yang sudah mereput di antara rahim, usus, dan pundi kencing. Berdasarkan hasil pemeriksaan, terungkap ketulan itu adalah tulang bayi yang sudah berada di perut Jyoti selama 36 tahun.

 Tulang itu terbungkus jaringan ikat yang berimpit dengan organ-organ tersebut. Maka tidak hairan Jyoti sering merasa sakit, sukar buang air kecil, dan demam.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs