Tuesday, 31 January 2017

Filled Under:

Hidap Penyakit Aneh Tampar Diri Sendiri.


 Kerana penyakit aneh ,tangan wanita ini menyerang dirinya sendiri. Penyakit aneh ini bernama "Alien Hand Syndrome" .Bayangkan diserang oleh salah satu tangan anda sendiri, yang berulang kali cuba untuk menampar dan memukul anda. Karen Byrne 55 tahun di New Jersey, yang menderita penyakit Alien Hand Syndrome.

Tangan kirinya, dan kadang-kadang kaki kirinya, berkelakuan seolah-olah itu di bawah kawalan sebuah mahluk asing. Keadaan Karen sangat menarik, bukan hanya kerana perkara tersebut sangat aneh tapi kerana memberitahu kita sesuatu yang mengejutkan tentang bagaimana otak kita sendiri bekerja.

Ini bermula selepas Karen menjalani pembedahan di usia 27 untuk mengawal epilepsi-nya, yang telah mendominasi hidupnya sejak ia berusia 10 tahun. Pembedahan untuk menyembuhkan epilepsi biasanya melibatkan pengenalan dan kemudian memotong bahagian kecil dari otak, di mana isyarat elektrik abnormal berasal.


 Ketika ini tidak bekerja, atau ketika bahagian yang rosak tidak dapat dikenalpasti, pesakit boleh ditawarkan sesuatu yang lebih radikal. Dalam kes Karen pakar bedah dia memotong corpus callosum-nya, sebuah band dari serat saraf yang membuat dua bahagian dari otak dalam hubungan berterusan.

Hasil pembedahan epilepsi dengan memotong corpus callosum Karen sembuh, tetapi meninggalkan dia dengan masalah yang sama sekali berbeza. Karen berkata kepada saya bahawa awalnya segalanya kelihatan baik-baik saja. Lalu para doktor melihat beberapa perilaku yang sangat aneh.

"Dr O'Connor mengatakan 'Karen apa yang kamu lakukan, tangan anda melepaskan pakaian anda?". Sampai dia mengatakan bahawa saya tidak tahu bahawa tangan kiri saya membuka butang kemeja saya.



"Jadi saya mula memasang butang baju saya kembali dengan tangan kanan, begitu aku berhenti, tangan kiri mula membuka butang. Maka ia segera melakukan panggilan kecemasan melalui ke salah satu dari doktor lain.

Masalah Karen disebabkan oleh perebutan kuasa berlaku di dalam kepalanya. Sebuah otak yang normal terdiri daripada dua belahan yang berkomunikasi satu sama lain melalui corpus callosum.



Belahan kiri, yang mengawal lengan kanan dan kaki, cenderung berada di tempat kemampuan berbahasa berada. Belahan kanan, yang mengawal lengan kiri dan kaki, sebahagian besar bertanggung jawab untuk kesedaran ruang dan pola mengakui. Biasanya otak kiri lebih analisis mendominasi, selepas final mengatakan dalam aksi yang kita lakukan.

Penemuan dominasi hemispherical berakar pada tahun 1940-an, ketika doktor bedah pertama kali memutuskan untuk merawat epilepsi dengan memotong corpus callosum. Selepas mereka telah pulih, pesakit kelihatan normal. Tapi di kalangan psikologi mereka menjadi legenda.

Itu kerana pesakit akan mendedahkan sesuatu yang bagi saya benar-benar menghairankan, dua bahagian otak kita masing-masing mengandungi semacam kesedaran yang berasingan. Setiap belahan akan mampu berdikari.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs