Wednesday, 22 February 2017

Filled Under:

2 Katak Dikahwinkan Kerana Hujan.

 Kemarau panjang dan hujan tidak juga turun, penduduk kampung di wilayah India menggelar sebuah upacara perkahwinan khas untuk sepasang katak. Ritual ini diadakan di kampung Dibrugarh di Assam, wilayah Timur Laut negara India. Dengan ritual ini, penduduk kampung berharap agar dewa hujan boleh lembut hatinya dan boleh menurunkan hujan.

Dua Katak dari Dua Kampung yang Berbeza
Disiarkan dari dailymail.co.uk, Ranjan Das, salah satu pemimpin kampung yang menghadiri acara perkahwinan sepasang katak tersebut mengatakan bahawa wilayahnya tidak mendapatkan cukup banyak hujan tahun ini. "Jadi kami menggelar perkahwinan sepasang katak untuk melembutkan hati para dewa hujan," jelasnya.

Ritual ini bermula dengan menangkap katak jantan dan betina dari dua kampung yang berbeza. "Kami perlu memastikan bahawa katak ini berasal dari dua kampung yang berbeza. Hanya dengan begitu, dewa hujan akan mengabulkan permohonan kami. Selepas itu, kami melangsungkan ritual dan menggelar perkahwinan seperti perkahwinan manusia biasanya, "kata Ranjan Das.

Orang-orang dari sekitar empat kampung, yang diperkirakan ada ribuan orang, menghadiri acara perkahwinan yang berlangsung selama enam jam.



Sepasang Katak didandani Layaknya Pengantin .
Sepasang katak didandani layaknya pengantin sebenar dan dihias dengan warna-warni tradisional. Bahkan, para penduduk kampung memberikan sebuah rantai emas untuk si katak betina.

Salah satu orang yang menghadiri upacara ini, Paromita Gogoi, mendedahkan bahawa doa-doa khusus dirapalkan oleh para pemuka agama yang memimpin perkahwinan tersebut. Dan, menurutnya, ritual ini sangat unik dan menyeronokkan.


Selepas upacara selesai, sepasang katak tersebut dibawa ke sebuah kolam kecil berhampiran dan dilepaskan. Apakah sudah selesai di situ saja? Oh, ternyata belum. Selepas sepasang pengantin katak dilepas ke kolam berdekatan, para penduduk kampung menikmati makan malam dan ada lebih dari 900 hidangan makanan yang dihidangkan.

"Kami melepaskan sepasang katak tersebut agar mereka boleh menjalani kehidupannya dan menyampaikan mesej kami kepada dewa hujan," kata Gogoi. "Ritual ini dilangsungkan sebagai usaha yang terakhir. Dan syukurlah, permohonan kami terkabul, "tambahnya.

Nampaknya doa dan harapan para penduduk akhirnya dikabulkan. Hujan turun di sekitar Dibrugarh keesokan paginya.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs