Wednesday, 22 February 2017

Filled Under:

Misteri Kebun Dalam Botol Kaca.


Jika anda melihat tumbuhan hijau segar dan merimbun, anda pasti terfikir David Latimer seorang yang cintakan kehijauan dan bijak meneroka.

Meskipun benar, taman dalam botolnya itu kini berusia hampir 53 tahun dan hakikatnya tidak mengambil banyak masa.

Malah, hari terakhir dia menyiram pokok itu, Sir Edward Richard George Heath masih berkhidmat sebagai Perdana Menteri United Kingdom dari 1970 hingga 1974 manakala Richard Nixon menginap di Rumah Putih.

Pokok yang tumbuh di dalam balang kaca itu tidak didedahkan ke dunia luar selama 40 tahun.

 Namun, suasana dalam rumah itu sendiri ditanam dengan pelbagai pokok ‘spiderworts’ atau nama saintifiknya Tradescantia yang subur dengan dedaun yang sihat diisi dalam pelbagai botol perhiasan menyerupai buah labu.


Latimer, 80, berkata, balang pokok itu diletakkan pada jarak 1.83 meter dari tingkap agar ia dapat disinari cahaya matahari.

Sudah menjadi lumrah, hidupan hijau tumbuh ke arah cahaya matahari untuk menghasilkan fotosintesis. Justeru, Latimer akan memusingkan botol pokok itu ke arah cahaya matahari agar tumbesaran pokok itu serata.

“Selain kelihatan cantik, kos penyelenggaraannya juga rendah dan murah.

Saya tidak perlu memotong atau memangkas mana-mana bahagian, membolehkan ia berkembang mengikut had botol,” katanya.

Taman dalam botol berjaya mencipta ekosistem kecilnya sendiri.

Walaupun terputus daripada dunia luar, ia masih menyerap cahaya agar dapat melakukan proses fotosintesis.

Fotosintesis mewujudkan oksigen dan membuatkan udara sekeliling berasa lembap.

Daun yang gugur dan mereput di bahagian bawah botol mewujudkan karbon dioksida yang diperlukan untuk proses fotosintesis dan nutrien yang diserap menerusi akarnya.

Segalanya bermula pada 1960 apabila Latimer mencari hobi yang menyeronokkan dan keinginannya untuk memulakan taman dalam botol.

“Ketika itu, industri kimia mula berubah apabila kebanyakannya memindahkan sebahagian pengeluaran ke dalam botol plastik. Maka, banyak botol kaca yang terbiar dan tidak digunakan atau dijual murah,” katanya.

Bermula dengan pemilihan botol seperti botol ‘globular’, Latimer mencurahkan kompos atau baja kompos lalu mencampurkannya dengan sedikit tanah.

Dengan berhati-hati, Latimer menurun dan meletakkan benih pokok dengan menggunakan sekeping dawai.

Selepas selesai menanam pokok itu, dia memasukkan kira-kira satu perempat daripada 473 mililiter air.

Sehinggalah pada 1972, dia menyiram pokok itu kembali dengan kuantiti yang sama.

Selepas itu, Latimer menyumbat ruang botol dan menutupnya dengan ketat dan sejak itu pokok yang ditanam dalam botol tidak disiram air.

Botol terbabit berdiri teguh di bawah tangga dalam rumahnya di Cranleigh, Surrey, England.

Ia berada di tempat sama yang diduduki Latimer selama 27 tahun selepas dia dan isterinya Gretchen berpindah dari Lancashire apabila bersara sebagai seorang jurutera elektrik.

Latimer berjaya dengan hobi terbabit dan mendedahkannya kepada dunia selepas mengambil gambar ciptaannya untuk Radio 4 BBC.

Pakar landskap dan penyampai televisyen, Chris Beard­shaw berkata, apa yang dilakukan Latimer itu adalah contoh terhebat, membuktikan tumbuhan mampu mengitar semula untuk hidup.

“Proses ini antara sebab mengapa NASA berminat membawa tumbuh-tumbuhan ke angkasa lepas,” katanya.

Pekebun organik, Bob Flowerdew agak kurang bersemangat apabila memberi komen mengenai hobi Latimer.

“Ia mungkin kelihatan cantik, tetapi saya tidak nampak tujuan kita menanam pokok dalam botol, tetapi saya tidak boleh memakannya,” katanya.

Latimer bersetuju apabila berasakan taman dalam botol adalah sangat membosankan kerana tidak dapat berbuat apa-apa seperti menyiram, mengusir serangga atau memotong dahan dan ranting pokok, tetapi masih terpesona untuk melihat berapa lama ia dapat meneruskan hidup.

Dia berharap untuk mewariskan ‘eksperimen’ itu kepada anaknya selepas dia meninggal dunia.

Jika mereka tidak mahu, dia terpaksa memberikannya kepada Persatuan Hortikultur Diraja.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs