Thursday, 23 February 2017

Filled Under:

Komik Dalam Helaian Rambut.


Komik sudah menjadi bahan bacaan yang menarik kerana gambar-gambar dan jalan cerita yang mudah difahami dalam setiap panelnya. Umumnya, komik diterbitkan dalam bentuk buku atau file digital. Tetapi ada  komik yang dihasilkan dan 'diterbitkan' dalam media yang sangat luar biasa, iaitu rambut!

Disiarkan oleh mashable.com, dalam rangka mempromosikan sebuah seminar internasional bertajuk Exceptional Hardware Software Meeting (EHSM) di Hamburg, Jerman mendatang, sejumlah pasukan yang beranggotakan para seniman dan saintis membuat ukiran komik strip terkecil di dunia pada sehelai rambut manusia. Memangnya boleh membuat komik strip dari media sekecil itu? Rasa ingin tahu Anda akan terjawab dalam video berikut ini:




Komik yang berjudul "Juana Knits The Planet" ini diciptakan oleh seniman berasal  dari  Jerman bernama Claudia Puhlfurst. Ia menggunakan sinar yang berasal dari ion yang terfokus atau disebut FIB. Sinar ini dapat menghasilkan ketajaman yang tinggi sehingga dapat mengukir benda sekecil sehelai rambut. Setiap 12 frame strip komik ini berukuran sekitar 25 mikrometer (1 mikrometer = sepersejuta meter). Sedangkan rambut manusia umumnya memiliki lebar sekitar 20 sampai 200 mikro. Wow, boleh dibayangkan betapa kecilnya ya media komik strip ini.



Apa yang dilakukan oleh Claudia Puhfurst ini tentunya tidak mudah. Selain diperlukan kesabaran dan ketelitian, cara Claudia menemukan hal-hal kecil di sekitarnya menjadi media karya seni . Ada banyak orang yang mampu membuat komik strip dengan bagus, tetapi hanya Claudia yang memikirkan cara seperti ini.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs