Wednesday, 15 February 2017

Filled Under:

Pokok Ini Dianggap Pembawa Virus Ebola.


Perkembangan virus Ebola di Benua Afrika menjadi bualan dunia tahun 2014. Bukan tanpa sebab, dalam masa yang cepat, puluhan ribu orang yang dijangkiti virus ini meninggal dunia, dan dunia memberikan amaran agar virus ini tidak merebak ke mana-mana.

Namun beberapa warga negara seperti Amerika, Kanada, dan Eropah sempat diduga dijangkiti virus ini, setelah melakukan perjalanan dari negara-negara yang dijangkiti virus maut tersebut. Lalu dari mana virus ini berasal?

Saintis yang sedang meneliti virus ini percaya, jika sepohon pokok di Afrika Barat menjadi awal mula virus ini merebak, tapi bagaimana boleh sepohon pokok menjadi penyebabnya? Dan siapa yang pertama kali dijangkiti virus ini?

Ternyata pokok tersebut menjadi sarang kelawar tinggal, di mana di bawahnya terdapat banyak sekali tahi kelawar. Dan berdasarkan runutan kejadian, seorang kanak-kanak berumur dua tahun, menjadi yang pertama dijangkiti Ebola.

Budak perempuan yang berasal dari Meliandou, Ghana menjadi manusia pertama yang dijangkiti virus ini pada Disember tahun 2013. Sebelumkanak-kanak tersebut meninggal kerana demam yang tinggi, muntah-muntah dan gejala lain yang mirip Ebola.

Hanya  empat hari, sebelum akhirnya virus Ebola meragut nyawa kakank-kanak bernama Emile, yang meninggal pada 6 Disember 2013 dan keluarganya, ibu serta neneknya menyusul di tahun 2014. Dan akhirnya virus ini merebak ke seluruh negeri.

Pada Mac 2014, virus ini dikenali sebagai Ebola, dan mula merebak ke Sierra Leone, Liberia, dan Nigeria. Sebelum beberapa orang di Eropah dan Amerika dijangkiti virus maut tersebut.

Penyelidik bernama Dr Fabian Leendertz yang nebekiti eoidemi ini berkata: "Kami memantau populasi mamalia terbesar yang hidup di sekitar manusia teMpatnya di Meliandou, dan kami tidak mencari bukti yang kuat dari virus ini."

Tetapi diyakini, jika kelawar merupakan awal mula virus ini MEREBAK.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs