Wednesday, 15 February 2017

Filled Under:

Habiskan Duit Kerana Ikan Emas Sembelit.



Seorang lelaki berasal dari Eropah rela mengeluarkan wang demi mengubati ikan mas miliknya. Menariknya, si ikan tengah mengalami sakit pencernaan yang membuatnya jadi sembelit.

Lelaki yang tidak diketahui identitinya tersebut membawa ikannya ke doktor haiwan di bandar Norfolk, United Kingdom. Pusat kesihatan haiwan di sana mengatakan bahawa ikan itu kesulitan buang air besar sehingga harus dibedah. Namun pembedahan tersebut menelan kos hingga
£ 300 atau Rm1272.98.

Pada awalnya  pemilik tidak mahu ikan masnya dibedah. Setelah berfikir panjang selama 10 minit, ia pun bersetuju prosedur pembedahan itu.

Faye Bethell adalah doktor haiwan yang bertanggungjawab untuk membedah ikan itu. Ia membedah haiwan tersebut dengan sangat hati-hati lalu menyuntik anastesi dengan pelan. Pembedahan pun berjalan berjaya dan kini ikan cantik itu telah berkumpul kembali dengan pemiliknya.

"Aku belum pernah membedah ikan mas sebelumnya," ujar Faye. "Ini agak aneh apalagi menyuntik anastesi di tulangnya sangat rumit."

Rupanya ikan mas tersebut adalah jenis ikan yang jarang berlaku dan mahal harganya. Jika tidak segera ditangani, perkara tersebut akan menjadi racun dan membuat nyawa si ikan terancam. Ikan mas diketahui dapat hidup hingga 10 tahun dan panjang maksimum 60 cm.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs