Saturday 4 March 2017

Filled Under:

Surat Paling Mahal di Dunia.


Sekeping surat yang ditulis dalam bahasa Itali oleh saintis terkenal Austria, Albert Einstein telah dijual pada harga hampir £50,000 (RM206,750) dalam satu lelongan yang diadakan di sini baru-baru ini.

Surat yang mempertahankan teori kerelatifan itu dialamatkan kepada seorang jurutera elektrik di Itali, Giovanni Giorgi bagi menjawab pengkritik Amerika Syarikat yang menentang teorinya.

Surat berkenaan ditulis pada tahun 1925 dan merupakan salah satu contoh nota mengenai ilmu Sains yang ditulis Einstein dalam bahasa Itali.


 Einstein amat jarang menulis dalam bahasa tersebut walaupun dia fasih berkata-kata dalam bahasa itu kerana dia pernah tinggal di Itali bersama keluarganya sekitar tahun 1890-an.

Menurut jurucakap Rumah Lelongan RR, surat yang ditulis Einstein sangat menarik dan indah. Setiap ayatnya menjelaskan mengenai teori kerelatifan dan dijelaskan dengan panjang lebar olehnya.



“Surat seumpama ini yang ditulis dalam bahasa Itali oleh Einstein amat jarang dijumpai. Maka sebab itulah surat ini telah dijual pada harga yang mahal,” katanya. – Agensi




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers