Monday, 31 July 2017

Filled Under:

Reka Bentuk Hospital Seperti Kapal Layar.


Membuat bangunan hebat tidak hanya menjadi obsesi China serta bandar besar negara maju. Kini Tunisia juga ikut bergabung dengan menyiapkan hospital berbentuk menarik seperti kapal berlayar. 




Dinamakan White Sails Hospital & Spa, bangunan itu akan dibina di Tunisia Economic City (TEC) dengan konsep menyerupai kapal. Arkitek Rusia, Vasily Klyukin, mereka bentuknya berkonsep maritim sehingga para kakitangan hospital nantinya berpakaian seragam ala pelayar. Ia berharap reka bentuk ini akan menjadi hospital lebih selesa, merasa seperti belayar di pelayaran berbanding berubat.

"Idea utamanya adalah membina klinik yang membuat orang merasa nyaman dan damai berbanding ketakutan," kata Vasily. "Hospital ini akan membangunkan suasana sihat dan pesakit akan merasa seperti penumpang kapal layar. Bahkan seragam jururawat juga akan memakai ala kapal layar."

Vasily sendiri akan pergi ke luar angkasa dengan menumpang Virgin Galactic sehingga sangat memperhatikan kesihatannya. "Aku dapat memahaminya kerana aku tidak bahagia setiap kali masuk klinik. Dengan begini kuharap anakku boleh berkata, 'Ayah bila kita ke (hospital) kapal lagi?'" kata jutawan Rusia ini.

Tunisia Economic City  dijadikan bandar moden yang berdiri di tepi pantai Enfidha yang strategik di Mediterranean. White Sails Hospital & Spa merupakan bangunan pertama yang nantinya dibina bekerja sama dengan syarikat antarabangsa Thornton Tomasetti. Projek hospital ala kapal ini sendiri akan menghabiskan 30 trilion Pound selepas mengumpul dana 50 pelabur dari 30 negara.

 










0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs